Herikes Nyheter. fötheborg. Af Stockholmstidningarne finner man med glädje, att en fullständig organisation blifvit i hufvudstaden genomförd af de läroverk derstädes, som afse bibringande af undervisning åt äldre och yngre idkare af handtverkerierna. Planen härtill är i korthet följande. Begynnande med förberedelseskolor, fyra till antalet, uti olika delar af staden, hvarest ren innanläsning af modersmålet öfvas, uppstiger man till religionsskolorna, åtta till antalet, hvarest undervisning meddelas i bibeloch psalmläsning, kateketisering och utanläsning af katekesen. Efter religionsskolan kommer realskolan, som delas i I:o handtverksskolor, 6 till antalet, hvarest undervisning meddelas, utom innanläsning, i de första elementerna af räknekonsten samt skönskrifning. och 2:o borgareskolor, 3 till antalet, der undervisning lemnas i svensk satslära med rättskrismng, räkning i bråk samt hufvudoch torgräkning, geografi, uppsättning af vanligen förekommande skrifvelser, såsom qvittenser, räkningar, kontrakter m. m. — I borgareskolan kan den unge handtverkeri-idkarens undervisning för det borgerliga lifvet vara asslutad, eller ock kan han derifrån ingå i den tekniska skolan, hvilken är svenska slöjdföreningens skola vid Brunkebergs torg. Här undervisas i teckning och målning samt modellering i lera och vax, i perspektiv-lära, i de högre delarne afaritmetiken, i algebra, (tvenne grader) i geometri, i konstruktions-ritning, i fysik, kemi, bokföring m. m. Denna organisation synes vara förträfslig, äfven om man, besynnerligt nog, deri saknar så vigtiga läroämnen, som historia och sång. Önskligt vore om man äfven hos oss ville gå i författning om en liknande anordning af härvarande läroverk, dock icke blott af dem som asse undervisningen åt handtverksoch fabriksidkare, utan äfven af dem, som tjena till högre kunskapers meddelande. Såsom bekant halva vi af förstnämnde slags läroverk elementerna till samma slags skolor som de ofvan uppräknade i hufvudstaden, men de sakna allt samband i både yttre och inre afseende. Så hafva vi en handtverksskola med en öfre klass, som kunde motsvara borgarskolan, en fabriksskola samt slutligen ett teckniskt läroverk uti slöjdsöreningens skola. Deremot sakna vi de vigtiga förberedelseskolorna för innanläsningen äfvensom serskildta katekesskolor, hvaraf följden blifvit att första klassen af handtverks skolan hufvudsakligen måste upptagas af katekesoch innanläsning, ett så mycket menligare förhållande, som undervisningen i handtverksskolan är inskränkt till några få timmar i veckan. Huru mycket förberedelseskolor för innanläsning äro af behofvet påkallade, erfor man då sabriksskolan inrättades. Det befanns nemligen, då fabriksbarnen skulle inexamineras i denna skola, att 3 af barnen icke kunde läsa så pass innantill att de kunde intagas i skolan, derest denna skulle kunna uppfylla sitt ändamål. För att få denna stora brist uppfylld, d. v. s. för att få de många barnen undervisade i innanläsning, vände sig fabriksskolans direktion till folkskolestyrelserna, men såsom vi tro har något resultat ännu icke vunnits. — De hundratals barnen få alltså förblifva i sin okunnighet. — Vill man verka en förbättring härutinnan bör man gå samma väg som i Stockholm. Alltså böra först förberedelseskolor inrättas i olika delar af staden, hvilka måhända äfven skulle kunna utgöra religionsskolor. I sednare fallet borde handtverksskolan förvandlas till en ordentlig realoch borgareskola, derifrån lärjungarne kunde uppgå till slöfdföreningens skola, hvil ken då också borde omorganiseras till en rent tecknisk skola. Om direktionerna för stadens samtlige nu nämnda skolor sammanträdde och bland sig utsåge en kommitå till uppgörande af förslag i detta syfte, så skulle utan tvifvel en organisation kunna komma till stånd, som skulle bära goda frukter icke blott för handtverksklassernas upplyftande i kunskap och dygd, utan ock för den allmänna bildningen och sedligheten. Det är tid på att man tager itu med denna sak något mera allvarligt än hvad hittills