Wenern, Wettern, Hjelmaren och Mälaren; att af dessa de två förstnämda äro genom Göta och Trollhätte kanaler förenade ej blott sinsimellan, utan äfven med Österoch Nordsjön; att Hjelmaren, genom kanalen af samma namn, är sammanbunden med Mälaren och genom denna med Östersjön; att Köping-Hult-banan afser att förena Wenern med Hjelmaren och Mälaren; samt att alltså hela detta stora vatten-system redan är eller i den närmaste framtiden blir på sätt och vis sammanhängande och derjemte står i förbindelse med de båda hafven; likasom äfven att de kringliggande landskapens alster mångenstädes på kanaler, segelbara floder och smärre jernvägar nedföras till den stora vattustråten. Huru är deremot förhållandet inom den del af vårt land, som ligger söder om en linea, dragen från Götheborg öfver Eksjö till Westervik, och till hvilket område jag äfven vill räkna en stor del af det norr derom belägna Westergöthland, d. v. s. en landvidd af 20 till 25 mils bredd på en längd af ända till 30 mil? Jo! inom hela denna hufvuddel af Sverige finnes ingen segelbar flod, ingen kanal, inga konstgjorda förbindelser, om man undantager landsvägarna. De inre delarne af denna vidsträckta trakt kunna derföre ej tillgodogöra sig åkerbrukets och industriens framsteg, hvartill i främsta rummet fordras en på lättade kommunikationer grundad afsättning. Det är denna stora del af vårt land, som en jernväg imellan Skåne och Wettern skulle genomskära. Det är den, som derigenom skulle väckas till förut ej anadt välstånd. Det är den, för hvilken vid föregående riksdagar så föga blifvit gjordt, som nu hos Rikets Ständer framträder med rättvisa anspråk att icke blifva förgäten. Men betraktom frågan utur en ännu mer allmännelig synpunkt, utur den af Sveriges blifvande jernvägs-system, och en blick på kartan bestämmer då, i min tanke, trakten al Jönköping såsom den naturliga medelpunkten för detsamma. Derifrån synas stambanor böra utgå till Skåne, till Götheborg och till Stockholm; till det senare stället troligen på begge sidor om Wettern. Riktningen af alla dessa banor, med undantag af den Skånska, kan först bestämmas efter föregående noggranna undersökningar. Hvad deremot den skånska beträffar, har naturen så tydligt utpekat dess blifvande läge utmed Laga-dalen till närheten af skånska gränsen, att ingen tvekan i detta afseende bör kunna uppstå, och ifrån Traheryd, der den lemnar nämnde floddal, äro så fullständiga undersökningar verkställda, att, derest Rikets Ständer eljest äro för saken gynsamt stämde, intet hinder finnes att nu derom fatta beslut... En jernväg imellan Skåne och Wettern skulle bilda en snabb och efterlängtad förbindelse mellan nyssnämnda provins och landets nordligare delar, samt tillika bereda lättaste sättet till gemenskap imellan en stor del af säderneslandet och det öfriga Europa. Sedan flera år tillbaka är redan hela det mellersta Sverige genom kanaler och ångbåtar satt i beröring med Jönköping, men derifrån ända till sydspetsen af vårt land kan den resande först efter flera dagars särd på obeqväma åkdon förflytta sig till det inre af landet eller till den kuststad, hvarifrån öfverresan måste anträdas till Danmark eller Tyskland. Funnes en jernvag ifrån Jönköping till Malmö eller Ystad, så öfverlemnar jag åt en hvar att bedöma, hvilken liflig personal-trafik å densamma skulle komma att ega rum, ej blott af egna landsmän, men af främlingar, hvilka nu så sällan besöka oss, just till följd af den svårighet, med hvilken man färdas i vårt, för sin naturskönhet beryktade land. Må man ej af hvad som nu är sluta till hvad som kan blifva. Jag hänvisar i detta hänseende till våra ångbåtar, såsom ett talande bevis, att der lättade kommunikationer öppnas, der uppstår äfven en ej anad liflighet i rörelsen. Men personal-trafiken å en dylik jernvag blefve en obetydlighet i jemförelse med det omätliga gagn, den i öfrigt skulle tillskynda de provinser, genom hvilka den komme att framgå, den lyftning i åkerbruk och näringar, som deraf skulle härflyta, det ökade egendomsvärde och den lisvade afsättning för det inre Smålands produkter, som deraf blefve en följd, samt den möjlighet, som derigenom bereddes inbyggarne i dessa trakter, att på ett mera ändamålsenligt sätt ordna sin landthushållning, hittills genom aslägsenheten från hafvet hufvudsakligen riktad åt bränvinsbränning. Denna frågas militäriska vigt saknar ej hel ler sin stora betydenhet. Om under ett krig fienden är herre i Östersjön, blifva truppsändningar på hafvet omöjliga. En jernväg från Skåne till Wettern, som satte hela den sydliga delen af vårt land i gemenskap med det mellersta Sveriges stora vattenbäcken och med Carlsborg, skulle väsendtligt lätta möjligheten att på hvarje hotad punkt sammandraga en nödig truppstvrka.