manlagdt ett par hundra tusen riksdaler Ior att Ila ett lågt medelporto genomfördt, hvilket otvifvelaktigt skulle äfven på indirekt väg betala sig genom den större lislighet som derigenom skulle åstadkommas uti industriella och allärssörhållanden? Vi äro ledsna att ej kunna meddela Hr H:s yttrande i sin helhet, men vi skola al det följande söka göra en sammanfattning. Sedan Hr H. sastat uppmärksamheten vid den af regeringen förbisedda omständigheten, hvilken vinst Staten drager af postverket genom alla embetseller s. k. fribref, hvilkas afsändning per posto antages skulle uppgå till omkring 600,000 rdr bko om året, och då dertill lägges de 100,000 rdr bko i kontanta bidrag, som Staten emottager från postverket, hvartill ytterligare kommer de fördelar Statens ämbetsmän hafva genom pensionering med indrägtiga postsysslor, så frågas: om det är billigt och rätt, att förbise hela den ofantliga fördel, som Staten redan indirekt drager af postverket? Oeh när önskningar hos allmänheten göra sig gällande på förbättringar i postväsendet, och det invändes, att sådant icke kan bära sig — är då denna invänning stödd på sanna grunder, så länge Staten icke blott fortfarande beräknar den ifrågavarande indirekta fördelen, utan ock derutöfver gör anspråk på kontanta bidrag, då det rättsenligaste i alla händelser vore, att porto för alla bref, som fortskaffas genom postverket, borde beräknas och krediteras detsamma, och den summa som tillhör den fria brefvexlingen sedermera afskrifvas, såsom ett bidrag till Statsverket, för att få postväsendets balanskonto uppgjordt i enlighet med verkliga förhållandet? Hr H. fäster härefter uppmärksamheten på en omständighet, hvilken man tillförene blott föga beaktat, nemligen sjelfva transportkostnaden för brefs befordrande, och resultatet af den undersökning, som i detta hänseende göres, med beräkning af skjutslegan till 24 sk. bko per mil, och postiljonens arsvode 8 sk. bko, att transportkostnaden för ett bref af 1 lod för 30 mil blir 33 runstycke, och för hvarje skillnad af 10 mil tillökningen eller förminskningen i detta belopp 11 runst., så att transporikostnaden för 50 mil utgör 6 rst. och för 100 mil 1 skilling o. s. v. — Åsven om ett medelporto af 3 sk. bko antages skulle såle des den verkliga transportkostnaden, jemte postiljon, vid 20 mil ej uppgå till mer än omkr. yy af portot, samt vid 30 mil, som kan anses sås m medeltal, en tiondedel. Hr Hjerta frågar hvilken enskilt inrättning kan påräkna en sådan vinst och anmärker mot invänningen att en postinrättning ej får jemföras med ett enskilt industriföretag, att om ock detta i sin mån medgifves, så är det dock obestridligt, att beräkningen af och förhållandet emellan inkomster och utgifter i hvarje väl ställd inrättning, vare sig för staten, eller enskiltes räkning, måste följa sina naturliga lagar och icke öfverskrida rimlighetens gräns. — Äpetta, fortfor Hr H., synes emellertid hafva skett i postverkets behandling från statsverkets sida, då det sednare genom den tvungna fribrefspostförningen, i förening med den årliga tributen, lagt på det förra en beskattning tyngre än någon annan skatt på andra företag, vare sig af tionde, acciser eller hvad som helst, med undantag af tullafgifter på vissa varor tillhörande handeln med utlandet, och på köpet för den största delen af denna skatt icke ens vill tillåta att den får synas i räkning, när det är fråga om inrättningens inkomster och utgifter. På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, yrkar Hr H., att Bevillningsutskottet måtte soreslå ett medelporto af 3 sk. bko. Skulle man ej vilja gå in härpå, bemställes att medelportot måtte bestämmas till högst 4 sk. bko för bref t. o. m. ett lod, med förhöjning för högre vigtbelopp efter det förhållande, som i den kongl. propositionen blifvit antaget. Till ledning för Utskottet härvid hänvisar Hr H. til det utlåtande, som Gen. Poststyrelsens Kammarkontor afgifvit, hvilket kontor haft sig uppdraget att i första hand utarbeta ärendet, men hvars utlåtande icke medföljt Gen. Poststyrelsens sorslag till Regeringen. Skulle Bev.-Utskottet, oaktadt alla de skäl, som tala derför, ej ens vilja föreslå ett medelporto af 4 sk. bko, så yrkar Hr H. slutligen, att det högre portot åtminstone ej måtte vidtaga förr än vid afstånd öfver 30 mil, i st. f. de nu föreslagna 20. Vi tro att hela allmänheten, liksom vi, känner sig stå i förbindelse till Hr Hjerta för hans högst förtjenstfulla utredning af detta ganska vigtiga ärende, och vi våga tillägga den D D a . 1 PM NU 1—