Article Image
Amnen för undervsningen äro inalles 20, nemligen: fysik tillämpad på näringar och konster, mekanisk teknologi, elementar kemi, kemisk teknologi, kemiskt tekniska laborationer, arithmetik, planimetri, stereometri, trigonometri, logaritmer och serier, algebra, praktisk mekanik, konstruktionslåra, descriptiv, geometri, mekanisk urs, perspectivlåra, frihandtekning. arbete i modellverkstaden och modellering. De elever som besökt och intagits uti läro-anstalten hafva inkommit från femton särskilte län och trettiosex stader. Under de sist forslutne 10 åren har antalet af elever, årligen, utgjordt mellan 60 och 73. Från första läsårets slut till närvarande tid, hafva omkring 700 elever från läroanstalten uteätt. De hafva egnat sig åt icke mindre än 66 olika yrken, hvaribland, utom de rent industriella, må nämnas mekaniskt bomullsspinneri, byggnadskonst, fabriksföreståndare-befattning, gasverks-ingenicurs-befattning, handel, jernhandtering. jernvägs-ingenieur-besattning, kameral-vetenskap, landtbruk, landtmäteri, medicin, lärarebesattning, militärbesattning, navigation, orgelbyggeri, pharmacie, skogshushållning, studier vid universiteten och lärdomsskolor, vid kongl. teknologiska institutet och bergsskolan i Fahlun. Flere af Slöjdskolans f. d. elever äro nu civil-ingenieurer och mekanister; många äro fabriksägare. Vid våra kanaler, jernvägsföretag, vägoch vattenbyggnader, gasverk, Större och mindre mekaniska verk-och sabriks-inrättningar, i våra verkstäder, kort sagdt nästan öfverallt inom hvarje provins der praktis kvetenskaplig och industriel verksamhet visar sig, finner man Chalmerska Slöjdskolans f. d. elever vara använda Utom fäderneslandet hafva äfven flere blifvit använda, såsom i Norge, Tyskland, Frankrike, Ryssland och Amerika. Af hvad jag nu haft äran anföra, torde det vara uppenbaradt, att denna läroanstalts ändamålsenliga verksamhetsförmaga kommit det allmänna till godo, och såmedelst återgäldat de anslag, som gifvits åt densamma. Men! som anspråken på denna skolas verksamhetsförmaga ökas i samma förhållande som utvecklingen af landets industri, så framstår tydligt, isynnerhet för en och hvar som med varm känsla och mogen eftertanka omfattar fosterlandets framtida väl, att den nödvändighet, hvilken år 1834 föranledde min motion om statsanslag, äfven visar sig i tilltagande. Då Skolans ändamål är, att bilda unga män, hvilka, på grund af vetenskapliga insigter, må blifva med skicklighet användbara i landets hufvudnäringar, i industriella företag, i handtverk och slöjder; så är ju skolan uteslutande till för det allmännas gagn, och eger derigenom anspråk på erhållande af det understöd, som erfordras för att möjliggöra detta ändamål. Och på dessa grunder vågar jag vördsammast anhålla om ett tillökt årligt anslag af 2,000 rdr bko, så att Skolan inalles får, hvad jag år 1834 begärde, eller 1,000 rdr årligen, som utgör endast hälften af hvad Teknologiska Institutet i Stockholm årligen åtnjuter. Då, såsom föruf blifvit antydt, landets industriella utveckling så hufvudsakligen betingas utaf den mera eller mindre grad af ändamålsenlig verksamhet, hvaruti de Tekniska undervisnings-anstalterna fortgå och utvidgas; så hoppas jag, att Rikets Höglofliga Ständer, med fosterländsk insigt om sakens stora vigt, skola lemna bifall till hvad jag baft äran att föreslå. Om remiss häraf till Höglofliga Statsutskottet anhålles.

15 februari 1854, sida 3

Thumbnail