Article Image
cip, att en jernväg hos oss lämpligast borde börja vid någon större srånsstad, och således ansluta sig till den Europeiska kommunikationen. Till en sådan föreningspunkt torde Malmö vara den låmpligaste platsen och derifrån borde jernvågslinien utgå vidare uppåt. Kostnaden för jernvåg mellan Malmö och Lund antogs kunna uppgå till 10 rdr bko per aln om jernvågen, hvilket föreslogs, beråknades får håstkraft, eller, om den skulle göras nog solid att båra lokomotiv med ånga, 15 rdr per aln. Båsta såttet att komma till dess utförande ansåg man vara att öppna en aktieteckning för åndamålet. — Men då hvarken en sådan kan ske eller tillförlitligt kostnadsförslag uppråttas förr ån lokalundersökning för vägens anlåggning egt rum, beslöt societeten, såvida, hvilket man hoppades, regeringen ville för samma ändamål bevilja I, 600 rdr, att sammanskjuta ett belopp af 400 rdr, som bidrag till kostnaden för en dylik lokalundersökning. LUND den 20 December. I början af nåsta år kommer hårstådes ett tredje boktryckeri att anlåggas och en ny tidning, benåmnd Fåderneslandet-, att utgisvas af mag. N. R. Munck af Rosenschöld. — HAa— —

24 december 1851, sida 3

Thumbnail