till minst 1500 eng. mil, en sträcka, som dock ej kan anses alltför afskråckande, då man ihågkommer att Nordamerika från Boston till Ny-Georgien med få afbrott eger en jernbanestråckning af nåra 1100 eng. mil. De samtlige kanalernas långd antages vara 4500 eng. mil, förutom lika många, dels under arbete, dels föreslagna. i De elektriska telegrafernas långd uppgifves vara ej mindre ån 10,000 eng. mil. I StorBritannien och Irland uppgingo den 30 Juni 1849 de öppnade jernbanornas sträcka till 54474 eng. mil, de under arbete varande till 15041, och samtidigt dermed voro 5133 af regeringen auktoriserade, men icke påbörjade. Den senaste beråttelsen från den engelska jernbanekommissionen uppgifver de fårdiga jernbanorna uti de förenade konungarikena i rundt tal utgöra 6000 eng. mil. I England ensamt finnas öfver 4000 eng. mil af i bruk varande jernbanor. Man har utråknat, att uti de förenade konungarikena blifvit anvåndt omkring 200 millioner E. på jernbanor, och att det till fullbordandet af de nu föreslagna erfordras ytterligare den ofantliga summan af 350 millioner E eller 4250 mill. rdr sv. bko, hvarje beråknadt till 12 rdr bko. Den 1 Maj 1848 sysselsattes vid de öppnade engelska jernbanorna 52,687 och vid de under arbete varande 188,071 arbetare. Lågger man till dessa de af dem underhållna hushåll, så underhålla jernbanorna enligt gjord uträkning 2 24 af folkmångden. Man kan göra sig ett begrepp om engelska jernbanornas ofantliga verksamhet, då man får veta, att de årligen forsla omkring 60 millioner personer, eller öfver dubbla solkmångden, 17 millioner tons varor, 600,000 st. fåkreatur, 23 million får och 600,000 st. svin och kalfvar. Intägterna belöpa sig till ungefår 6 millioner för personer och till 5 millioner 2. . för varor och boskap m. m. Kanalernas sammanlagda långd uppgifves vara 3000 eng. mil. De elektriska telegraserna utgöra för nårvarande ungefär 2000 eng. mil. (Forts.)