Article Image
29 sk. 4 r. banko kannan, och på Juni nåsta år har omsättning egt rum till 32 sk. 8 r. — Omsåttningen i vexlar utgjordes i dag af Å 6830 till Bko Rdr 11: 47, Bko JÅ. 43, 900 till 1273 sk. samt fl. 900 till 121 sk., för vexlar å 90 d. d. Londom den 16 October, (Från Herrar Goodlife Smart.) Under de sednaste 14 dagarne har vår frakthandel visat större liflighet; men antalet af fraktsökande fartyg år för stort för att tillåta en afgjord stegring i frakterna, och vi kunna derföre endast notera en större fasthet i de grenar; i hvilka den bufvudsakligaste verksamhet råder. Imedlertid kan man icke undgå att mårka, att de fråmmande fartygens konkurens dagligen blifver allvarligare, då dessa försöka att gå till frakter, som våra brittiska rederier icke anse lönande. Sysselsätiningen från Östersjön med Spanmål nårmar sig för detta år sitt slut, och så litet har deruti förefallit, att det knappast förtjenar onmärkas; ett par befraktningar från Danzig till 2 s. 6 d. för Hvete till östra kusten och från Riga till 3 s. 6 d. för Linfrö i tunnor till Östra kusten af Irland år det enda som föresallit. Bättre efterfrågan har imedlertid bibehållit sig för fartyg passande till lastning af tråvaror, ty vid betraktande af den framskridna årstiden hafva betydliga befraktningar egt rum; från Cronstadt har betalts 37 s. 6 d. för Plankor, från Windau 20 s. för 4-kantiga Sleepers, från Memel 15 s. för timmer, från Götheborg 35 s. och från Trondhiem 37 s. 6 d. för Plankor, allt till östra kusten af England. I Cronstadt voro frakterna visserligen låga, imedlertid bibehöllo de sig bättre, ån vi förmodade, men från alla andra hamnar noterades erbarmligt låga frakter. Från Medelhafvet år gjort afgjordt mer ån i någon annan branche, och synnerligast från Alexandria; imedlertid har för medelstora fartyg af första klassen icke kunnat betingas mer ån 6 s. 6 d. per quarter, för fartyg öfver c:a 250 Tons har frakten varit 6 s. 3 d. och för mycket stora fartyg, med råttighet att medföra utgående laddning, 6 s. per quarter. I de flåsta fall föredrogo dock rederierne, att låta fartygen utgå i barlast, då Stenkolsutfrakterna äro för låga. Senast ingångna notiser från de Brasilianska hamnarne äro nedslående i allmänhet, så att liten eller ingen benågenhet till befraktningar visar sig. Retourfrakter, såvål från Rio Grande som Platafloden åro likaledes sållsynta; deremot sökes fartyg för att afgå till sistnåmnde stålle med Salt från Cadix eller Lissabon till 22 s. 6 d. med 5 Å per Ton. Sakernas ställning i Sidney sortsar att tilldraga sig mycken uppmårksamhet, och ehuru vi icke hafva att meddela några senare notiser derifcån, så äro dock våra senaste bref af den 9 Juni något utförligare betråffande skeppssarten. Det synns som om de öfverdrifne hyrorna för matroser gifvit med sig något och folk kunde erhållas till 5 per månad; rymningarne från fartygen fortforo dock ånnu. Vid den tiden befans ett betydligt antal fartyg i hamn, och på produkter till skeppning var brist. Frakten för Socker till kolonien från Manilla hade nedgått till 52 s. 6 d. a 50 s., och i betraktande deraf att vestra sydamerikanska kusten var alldeles tillsluten genom mångden af fartyg från Californien, Så voro utsigterna för fartyg i Sidney alldeles nedslående. I Ostindiska frakthandeln så bibehöllo sig frakterna från Calcutta båst, och vi bafva gjort tämligen betydligt till 3: 15 per Ton för fartyg af första klass. Frakterne från Akyab hafva nedgått till 3: 10 å L. 3: 5 för mindre fartyg. Från Moulmain kan betingas 4, men från Bombay år till och med 2: 10 per Ton en alldeles nominel frakt. Gäthaharesg Årnart

1 november 1851, sida 3

Thumbnail