Article Image
—Raphael: 4 C. sammetsband. MQOOO2: EEE sjöfarts-Underrättelszer. London den 1 Maj. (Från herrar Goodliffe Å Smart). Vi hafva att anmäla en under de sednast förflutne 14 dagarne allmän fasthet i fraktmarknaden, utan att dock någon särdeles stegring i frakterna eller förökad efterfrågan för fartyg försports; imedlertid måtte vi väl kunna antaga detta såsom etttecken till förbättring, och hoppas att, då vi taga i betraktande bristen på särskild efterfrågan i någon vissbranche och den ingaluuua naiga spanmälshandeln, synnerligast från Östersjön, — derutaf kunna sluta, att frakterna under alla omständigheter varit på sin lägsta ståndpunkt. Af föregående anmärkning finner man att spanmålsfrakterna från Östersjön icke kunna noteras högre. Från de lägre hamnarne har endast obetydligt gjorts, och vi hafva endast angagerat ett par fartyg fråu Rostock, Greifswald Åe. till 2 s. 6 d. å 2 s. 7 d. per Q:r för Hvete; från Danzig har betingats 2 s. 6 d. å 2 s. 9 d. allt efter fartygens storlek; från Memel förspörjes endast esterfrågan för små sartyg, passande för ben, till 15 s. per ton, åå befraktare påräkna att derstädes kunna frakta billigare, tillfölje af den mängd fraktsökande fartyg, som der förefinnas. Från Königsberg hafva vi funnit villige afnåmare till 3 s. 3 d. till östra kusten, samt 3 s. 6 d. för helt små fartyg; från Riga, Pernau, Libau e. hafva vi icke kunnat obtina mer, än vår sista notering af 2 s. 6 d. ä 2 s. 73 d. per Q:r Hafre, men till dessa frakter finna dock fartyg rätt god efterfrågan. I trädvaru-affärerna från Östersjön är hufvudsakliga efterfrågan ännu från Riga till 18 s. 6 d. å 19 8., ehuru vi äfven förnummit en rätt god efterfrågan från andra hamnar, neml.: från Cronstadt till 37 s. 6 d, Wiborg 40 s. å 42 s. 6 d., från de nordlige Svenska hamnarne till 46 s. och 5 2 å 52 s. 6 d. med 5 4, allt efter hamnarnes belägenhet, beräknadt för plankor. Från Memel för timmer 15 s., från Danzig 15 s., samt från Stettin till lemitaf 10 s. 6 d. å 11 8. Hafre-affärerna från Archangel tilldraga sig mer uppmärksamhet än nägon annan branche i spanmålshandeln, och vi hafva engagerat ett betydligt antal fartyg, synnerligast till London; för Plankor från denna hamn och Onega betalas 70 s. och för tjära 4 s. 4 d. till östra kusten af England och 5 s. till Kanalen och vestra kusten. Frathandeln från Medelhafvet visar liten liflighet, men detta oaktadt kunna fartyg, passande för olika hamnar, finna sysselsättning till tidigare noteringar. Vi notera följande, såsom våra hufvudsakligaste befraktningar, nemligen: från Beirut oeh Syriska hamnar till 6 s. pr Q;r för Böner, Ancona 5 s., Neapel och hamnar i båda konungarikena Sicilien 5 s. för de förstn. samt 5 s. 3 d. för de sistnämnde; Marseille 4 s. för IIvete, 20 s. för Ben (de högre noteringarne hafva naturligtvis endast afseende till de mest eftersökta fartygen); från Odessa 45 s. å 47 s. 6 d. med en tillökning af 7 s. 6. d. från Azowska sjön; från Donau äro frakterna angenämare och för s. k. Klipparek-fartyg har betalts 10 s. å 10 s. 3 d. ÄAfgjorts mera har gjorts från Franska och Spanska hamnar, men till temligen oförändrade frakter; vi anse oss böra anmärka, att nästan alla dessa laddningar gå till Irland och hamnar på Engl. vestra kust. De franska hamnarne i Kanalen äro så öfverfyllda med fraktsökande fartyg, att derifrån intet kan göras, men från de sydliga hafva vi betingat 3 s. 3 d., från Bayonne till Irlands östra kust eller Englands vestra kust, och 3 s. 9. d. till Irlands vestra kust, 2 s. 74 d. å 3 s. från Bordeaux, 3 s. 6 d., från Vigo, Pontevedra och närbelägna hamnar. Från Oporto har ånyo betingats 25 s. för Vin, men betvifla att dessa frakter bibehålla sig. Hvad frakterna från Westindien beträffa, så är det snart förbi med dem från Havana och hafva dessa derföre senast visat:ringa fasthet. Vi kunna icke i något fall notera utöfver 52 s. 6 d. per ton till Storbrittanien, med vanlig förhöjning till Kontinenten och Gstersjöhamnar; från Belize är betydlig efterfrågan till 55 s., och fordras i de flesta fall 60 s., då försegling ifrågakommer till Brittiska-, samt 65 s. till Spanska etablissementer. Ringa förefalla i Brasilianska befraktningar och frakterna derifrån hålla sig proportionaliter på en låg ståndpunkt, nemligen 65 s. till Rio tur och retur, med en tillökning af 5 s. pr ton för de nordlige hamnarne. Bristen på produkter inskränker naturligtvis efterfrågan på fartyg från Platafloden samt Rio Grande, och högsta noteringen är 40 s. från den förstnämnda samt 45 s. från den sistn. hamnen, hvartill befraktningar gjorts. I Ostindiska frakthandeln ir ingen förändring att anföra, då endast obetydligt och detta till utomordentligt låga frakter göras, såsom från Calcutta till 3: 15 för engelska samt 3: 10 per ton för främmande fartyg. Befraktare visa en afgjord stegrad benägenhet att härstädes engagera fartyg, och i ingen del af skeppsfarten har upphäfvandet af navigationslagarne visat så stort inflytande som i denna. Från Maulmain befraktas trävaror till 4: 5. De Nordamerikanska trävaru-frakterna äro fasta, synnerligast från de lägre hamnarne, och i våra sednaste noteringar är icke någon ändringatt göra. Götheborgs Ä skeppslista.

20 maj 1851, sida 3

Thumbnail