Article Image
dAlben borttagas och derigenom ett nytt inlopp bildas. Skeppsbroarne borde endast vara för större fartyg och kajerna på håda sidorna af hamnen från Kåmpsabron till Residenset och Fournierska tomten, för båtar och mindre fartyg. För alla sådana, lastade med ved, halm, hö eller sten, borde anvisas en annan plats, och torde Lilla Bommen dertill vara den tjenligaste, hvarigenom åfven gatorna omkring stora hamnen, såsom de förnämsta i staden, skulle blifva befriade från den, vid lossningen af sådana artiklar, uppkommande smutsen. Fartyg lastade med salt, stenkol och andra artiklar, som lossas i hemförarebåtar och pråmar kunna lågga till vid norra trådbron, då körning af varor derifrån år opraktikabel. Några gamla pålar efter en Duc delbe, som stå i hamnen emellan båda broarne, borde, såsom hinder för fartygen, borttagas och vattenpråmen låggas långs efter kajen framför badhuset. Genom ett sådant arrangement torde alla hinder för trafiken kunna undanrödjas och sårdeles når planken vid hr kommerceråd Wijks tomt, och de stenhögar, Som ligga utanför badhustomten, komma bort. Oaktadt gatorna genom detta hinder varit betydligt inskrånkta och många fartyg på en och samma gång blifvit lossade vid skeppsbron, så har åndock transporten ej blifvit hindrad deraf. Vid detta tillfålle tager insändaren sig åfven friheten, göra förfrågan, hvad som hindrar skeppsbrons stenlåggning; hon måste vål nu satt sig tillråckligt, så att denna högst angelågna och af så många önskade åtgärd kunde blifva vidtagen.

10 april 1851, sida 3

Thumbnail