Article Image
1411 4 11110vd vidvi111? A 1 Nord-Ämerika. Sjelfstyrelse. — Slassrågan och partisinne.— Storariade framsteg. (Forts. srån N:o 59.) År 1848 har en ny våg tillkommit, så att, sedan öppnendet af Illinois-kanalen, hela resan kan tåras på de inre vattenkommunikationerna. Den blir visserligen något långsammare på denna våg, som, ehuru Öfver 3000 mil lång, år vidare beqvämare ån de öfriga och likvål icke dyrare. Men alla dessa kommunikationer förslå ej, man vill ånnu mera Oka och påskynda dem förmedelst den Oceanska ångbåtsfarten. Den begagnades redan 1820, ehuru den då endast var i sin linda, men 1848 började den pråktiga ångbåten Crescent City, sina resor, hvilka den redan i början gjorde inom sju dagar emellan de tvenne stora handelsståderna och åfven förde posten. Sedan förbindelsen med Californien, öfver Panama blef så lislig, går nu en hel flotta af ångbåtar mellan New-York, Havanna och New-Orleans, och kommunikationen har blifvit så regelmåssig. att oceanska ångfartyg hvarje vecka anlöpa dessa hamnar. En olägenhet af stor betydelse åro bankarne uti Bahama-kanalen, och farten omkring den långstråckta halsön Florida år lika så farlig som tidsödande. Man kan undvika dessa hinder på tvenne sått, antingen genom en kanal, som genomskure Floridas norra del, eller genom en jernbana. Denna sednare skulle begynna ungefär under 31:sta breddgraden, vid S:t Marys hamn, hvilken blott ligger omkring 50 timmars våg från Savannah, vid Atlantiska oceanen, och ledas tvårt igenom landet till CedarKeys vid mexikanska viken. Afståndet mellan båda åndpunkterna utgår blott 145 eng. mil; från Cedar-Keys till New-Orleans 357, samt från S:t Marys till New-York 800 mil, så att hela stråckan mellan de båda stora handelsstäderna blott skulle belöpa sig till 1300 mil, hvilka man kunde tillryggalägga på 96 eller högst 105 timmar. Denna kommunikation skulle snart bilda sig till en stor verlds-stråkvåg och kan tillvågabringas med en kostnad af halfannan million Dollars. Derigenom skulle Florida blifva en blomstrande stat: vågen öfver Panama-nåset år mycket aflågsen; man föredrager derföre redan nu vågen öfver Nicaragua och har starka funderingar på nåset vid Tehuantepec. Hår skiljer en knappt 40 tyska mil bred kontinent de båda hafven från hvarandra; detta nås ligger 300 tyska mil nordligare ån Panama nåset, och på denna våg utgör afståndet emellan Nev-Orleans och San Francisco blott 3,300 eng. mil, då vågen öfver Panama deremot utgör mer ån 5,000 dylika mil. Så snart denna Floridabana kommit till stånd, rycker naturligtvis hela atlantiska kuststråckan den nya kaliforniska staten betydligt nårmare; man vinner derigenom en ofantlig besparing, emot på vågen omkring Cap Horn, som råknas till 10,000 mil, och går resan från NewYork till San Francisco på 20, från NewOrleans på 16 dagar, d. v. s. lika hastigt, som man nu reser från Hudson ånda till Weser. Otvifvelaktigt blir då New-Orleans en verldsmarknadsplats, som i betydelse blott kommer att öfvertråssas af New-York. För 30 år sedan var platsen ånnu af ringa betydenhet och blott en handelsstad af 4:de rangen. Den tillvexer dock i samma förhållande som staterna i Missisippis flodområde utveckla sig. Under handelsåret, som gick till ånda med den 31 Augusti 1850, skeppades ensamt till denna plats icke mindre ån 838,591 balar bomull, till ett vårde af 42 millioner dollars. Derifrän gingo 378, 155 balar till Liverpool, 1377 till London, 10.857 till Glasgow och Greenock, blott 112 till Hamburg och 1801 till Bremen. Derjemte utveck

14 mars 1851, sida 2

Thumbnail