Å —— — — mealadi om ny plats för ångbåtarne. Sedan den med såväl seglande som ångsartyg bedrisna trafiken vid vestra skeppsbroarne på de senare 8 å 10 åren betydligt tilltagit, och ånnu vidare, efter all sannolikhet, kommer att ökas, sedan numera alla utrikes från inkomne fartyg få direkte förbi klippan till staden uppsegla, och hvarigenom lokalen vid nämnde broar till slut måste blifva ånnu otillråckligare ån hvad den år; har man velat fåsta vederbörandes upp mårksamhet på hjelpmealet för undonrödjandet at nåmnde olägenhet. Detta medel år så i Ögonen fal lande, att ingen, med aldrig så inskrånkt omdömesförmåga, lårer kunna bestrida detsammas åndamålsenlighet och har dessutom redan förut blifvit af sakkunnige mån samtalsvis framkastat. Skålen åtminstone för de ångfartygs förlåggning till Lilla Bommen, hvilka segla på kanalen, åro nemligen lika många som bindande, och af hvilka man hår blott vill framstålla de hufvudsakligaste. Till och från Lilla Bommen har man, hvad trafiken med ankommande och afgående gods samt passagerare betråffar, 3:ne gator att genomfårdas, eller gamla torgoch båda östra hamngatorna, samt dessutom ett rymligt torg för lastning och lossning, då deremot trafiken till och från nuvarande vestra station år sammantrångd å en gata förbi kommerserådet Wijks tomt, kommerserådet Dicksons hus, landskansliet och residensbyggnaderne, hvarförutan en oerhörd trängsel råder på sjelfva ångbåtsbroarne, förmedelst upplag af stenkol och ved för ångsartygens behof, tunngods och annat emballage, körsel med vagnar och kärror, och transporter med bärarelagets bårar. Vid Lilla Bomstorget deremot sinnes mer än tillräckligt utrymme. vid östra sidan deraf, eller nya kajen, kan, om ej just i år, dock till nåsta år, samma lokal, utan synnerlig stor depens, utvidgas och muddring ske ånda ut till färganläåggningens brohufvud, hvarigenom sartvg vid den anlaggda fårgvågen, sedan denna genom tillökning af dess nuvarande bredd och ny kajs anlåggande blifvit fullbordad, i mångd kunna lågga till. Utom denna föråndring och fördel för den inrikes farten, gynnas i och med detsamma den utrikes trafiken vid de nu freqventerade skeppsbroarne. Genom uppmuddring från Lilla Bomstorgets östra sida intill fabrikör Signeuls trådgård och intill södra muren midt emot kamrer Winbergs hus, skulle åfven en större beqvämlighet för trafiken och kommunikationen med stadens Östra del tillvägabringas, och med detsamma en station, eller säker hamn för såväl ångsom seglande fartyg beredas, hvilken station skulle komma att inrymma lika många, om icke flera fartyg ån terrången emellan broarne vid Stora Bommen. Utom dessa ömsesidiga fördelar för såväl kanalsarten som den utrikes trafiken, eger Lilla Bomsinloppet och torget samt den föreslagna lokalen intill Signeuls trådgård den fördel framför broarne vid Stora Bommen, att fartyg på förstnämnda stålle ligga såkrare och mera ogeneradt förtöjda ån vid de sednare, der de, undantagande vid ostlig vind åro exponerade för Stormar från de öfrige våderstrecken. Iill alla de skål man hår anfört för kanalfartygens flyttning från Stora till Lilla Bommen får man, ifall fråga skulle uppstå om ökadt besvär för de trafikerande med kanalfartygens klarerande på tullkammaren, lemna den upplysning, att, efter inhåmtad kännedom om dessa fartygs bevaknings kontroller, inga andra äp de, som gå genom hela kanal-linien ut i Östersjön, åro underkastade tullbevakning och förpassning, för hvilka expeditioner man genom br tulldistriktchesen Karström, som med omtanka tillvägabringat och föreslagit så mycket nyttigt med afseende på handelsrörelsen. har allt skål att vänta det dessa tullkontroller blifva förlaggda till Lilla Bommens tullhus och der af vederbörande ombesörjde, om projektet med ångfartygens förlåggning kommer att såttas i verket, hvilket förr eller senare vål måste inträssa.