Article Image
ETote-er den 29 Nov. Svenska briggen Albion, Hasting, på resa från Stockholm till Genua, som inkommit hit i dag, förfylld och med förlust af rodret, hade varit på grund vid Goodwinsand. Svineminde den 29 Nov. I dag afseglade Victor, Nilsson, till Stockholm. Newyork den 16 Nov. Vi notera följande frakter, neml.: På Liverpool för Bomull 3; d., Mjöl 1 s. 3 d. å 1 s. 41 d., lös Spanmål 41347 d., tungt gods 15 å 20 s. På Havre för Bomull å c., Aska (Pott) 6 å 7 H, Ris 7 S, Quercitron 8 F. På Rotterdam har Färgträd engagerats till 25 s. och Pottaska till 20 s. pr ton, Neeraorlteums. Nov. Oaktadt vi endast hafva 68 fartyg i hamnen, emot 139 samtidigt året förut, är det likväl ej bättre med frakter. Newyork den 18 Nov. I dag anlände Zebra, Dannberg, med last af Jern, fr. Götheborg. Pernambueco den 27 Okt. Sölve, Löfgren, har anländt i dag från Hamburg. Cowes den 1 Dec. Svenska fartyget Adelaide, Sundman, från Hamburg till Havanna, inkom hit i går för att koppras. Fexel den 2 Dec, Caren Cicilia, Hjärue, bar anländt hit från Batavia, via Falmouth. Algou Bay den 30 Sept. John Witt, Donovan, har ankommit från Götheborg i dag. Bahia den 16 Okt. Franklin, Nobrbom, har anländt från Fiume. CTfCe:SLUG den 16 Nov. I dessa dagar har ett namnbräde med namnet Svea, i förgylåa bokstäfver, drifvit in härstädes. Amsterdam den 4 Dec. Franska fartyget Epervier, Leborgne, på resa från Stockholm till S:t Malo, har den 30 Nov. strandat på utgrundet vid Ameland. Besättningen räddad, och man hoppades äfven kunna berga lasten. Dower den 2 Dec. Det under den 29 passato hit införda fartyget Albion, Hasting, på resa från Kalix till Genua, har börjat att lossa. Sewineneiämde den 4 Dec. Aquila, Nordström, bar anländt från Tschesme. Vidtalade i sjön. Svenska briggen Emilie, på resa från Stockholm till Pernambucco, den 31 Okt. på 10? 45 N. br., 21 300 W. L. Clyde den 25 Nov. Leonida, Leufstadius, har anländt hit från Newyork. Eondon den 28 November (fr. herrar Goodliffe Smart.) Under de sednaste 14 dagarne hafva vi haft en följd af håftiga stormar, hvilka långs kusten förorsakat svåra olyckshåndelser. Med afseende på befraktningar uteblifver fortfarande betydlig estersrågan för fartyg på Medelhafvet. Från Alexandria kan ej betingas öfver 5 s. 3 d. pr q:r bönor för fartyg öfver 400 tons drågtighet. För små, men passande fartyg erhöllo vi 6 d. pr q:r mer. För fartyg af medelmåttig storlek fanns från Constantinopel och Archipelagen mera sysselsåttning och i vissa fall obtinerade vi för sårdeles passande fartyg 3 d. mer pr qr. Från Galatz betingade vi 10 s., ehuru befraktare i det hela icke åro angelågna till denna notering. Stenkolsfrakter på Medelhafvet åro mycket tryckta med ringa utsigt till förbåttring. Frakter från Brazilien åro något mindre tryckta, men vi kunna likväl icke tillkånnagifva någon afgjord. förbåttring; utfrakter med stenkol äro emellertid något båttre och föregående noteringar något fastare uppehållna. Frän La Plata betinga vi 42 8. 6 d. och från Rio Grande 45 s. för våta hudar. Från Rio inclusive de nordliga hamnarne på kontinenten har i ett och annat fall gjorts något till 70 S., men detta måste hufvudsakligen tillskrifvas båttre notiser från andra sidan, då 40 å 45 s. på direkta hamnar af England eller kontinenten och 47 å 50 8. för ordre till Medelbafvet, bar betalts i Rio. Stora fartyg åro mycket eftersökta för Chinchasöarne till 70 8s., och någre fraktsökande seglare hafva, i anseende till den derstädes rådande bristen betingat sig 72 s. 6 d. a 77 s. 6 d. vestindiska srakter slau, men frin Portorico var mer att göra till 47 s. 6 d. Ostindiska frakter åro i allmånhet icke lågre. På Calcutta anto80 vi 3 12 s. 6 d., men från Akyab måste vi acceptera 3 8 s. för mycket goda fartyg, från Manilla 3 L5 s. och från Singapore 3 pr ton.

12 december 1850, sida 3

Thumbnail