Article Image
gelska mil långs en kanal, förflytta skeppet kanalen och bogsera det öfver en timmas tid med ett visst antal lokomotiver, som vore placerade på hvardera sidan om kanalen. För att till ett minimum minska vattnets tryckning mot sidorna af ett framilande fartyg, har han kommit på den genialiska ideen att mellan bågge anbringa ett luftlager, eller, för att så uttrycka sig, smörja det i vattnet framtrångande skeppets våggar med luft, såsom man smörjer en machin med olja. För att göra experiment dermed, låt han bygga ett ångfartyg, som nu går håremellan och NewBrunsvic (vid Hudson), och som, ehuru det icke alldeles motsvarade de hysta förhoppningarne, dock kan framdrifvas dubbelt så hastigt som ett vanligt ångfartyg. Man anser för möjligt, att fartyg genom detta medel skola uppnå en hastighet, som på tre d fyra dagar kan förflytta dem från Amerika till Europa. Ifrågavarande ångfartyg, John Neilson, har platt botten, hvilken genom två långs sidorna löpande listor, samt en hufvudköl och tvä mellankölar delas på långden i fyra sektioner. I hvarje af dessa sektioner utmynnar i fören en akterut rigtad luftbålg, lik gålöppningen på en fisk, hvilken bålg bestryker sin sektion med luft. Härigenom bildas emellan skeppbottnen och vattnet en från fören akterut strykande luftström, som går bort vid aktern och beståndigt ersåttes af de i fören anbragta bålgarne. Hr Stevens talade med ånnu mera förkärlek om ett annat jetteförsök, på hvilket han, om jag rått förstod honom, uppossrat eller tånker uppoffra 200,000 Dollars, nemligen på byggandet af ett bombfritt krigsskepp, som han kallar ett simmande batteri och som år bevåpnadt med eldvapen af fruktansvårdt förhårjande verkan. Våggarne på denna koloss bestå af jernblecksplätar, liggande öfver hvarandra, likasom bladen i en bok. Huru tjock hela den på detta sått sammansatta skeppsvåggen år, kan jag icke såga beståmdt, men förstod jag honom rått, skulle tjockleken belöpa sig till ungefår en fot. Hr Stevens har låtit på ringa asstånd asskjuta mot sitt skepp 200-pundiga kulor (krutladdningen i hvarje skott var 20 skålp.) och kulorna nedföllo utan verkan. Allt detta beråttar jag efter de meddelanden och upplysningar jag under loppet af en afton erhöll af herr Stevens. Det år möjligt, att misstag insmugit sig i mina uppgifter, men de kunna icke vara våsendtliga, ty samtalet med denne man var så interessant, att det inpråglade sig djupt i mitt minne. Med mekanikerns geni och talangen att sköta affårer, lika vidstråckta som förvaltningen af ett konungarike, förenar Stevens sinne för vetenskap och konst. Han visade mig porträttet af sin far, den förste ångfartygsbyggaren, och sade med stolt mine: he was a good metaphysician too(han var åfven en god metafysikus). I sitt hus, som år prydt med en egyptisk portik, har han åt sig inråttat en med mycken konst byggd akustisk koncertsal, i hvilken stå tvenne olika, kostbara flygelfortepianor, hvilka han låtit förfårdiga till en del efter egna ider. Han sade mig, att den beståndiga sysselsåttningen med mekaniken ofta fårorsasar honom ; en häftig, ihållande hufvudvårk, emot hvilken musik år det enda verksamma medlet. Når han vill eller kånner sig behöfva det, såtter han sig i ett hörn af salen och åter en hel orkester spela en symfoni för ig. Kanske finner jag anledning att sednare innu en gång återkomma till denna man och lans företag, då jag med det snaraste hoppas å se hans verkståder och drydocks. Hvad om dfverraskat mig hår, år den amerikanske nekanikerns fullkomliga oberoende af tradiion och slentrian. Man företager de svåraste aker, utan att fråga efter, hvad som förr jorts i samma våg, utan som om man vore len förste uppfinnaren. Man frågar sig alrig: huru plågar man göra det? utan: -hurn kall jag göra det? och svaret blir ofta ett, om ingen frågande förut erhållit. Genast vid — — — —— 2 — as AA

19 april 1850, sida 2

Thumbnail