denna skall ock vederbörande professor mec sitt namn intyga, huruvida studenten bevistat söreläsningarneI flere böcker har jag låst utmdrktssitigt och dock hafva studenterne sjelfva sagt, att de högst sållan bevistat föreläsningarne. Professorerne kånna studenterna högst litet. Hår år icke brnkligt att uppvakta som hos oss. Man måste — sade en af rbier-öfverlastad student i går — stå ganz und gar fri endast på sig sjelf oberoende af alla menniskor, om karakteren skall kunna utvecklas. Hvarje förbindelse elier studentkorporation har sin drågt och sitt ordensband. Svarta korta sammetsrockar år dock en gemensam tillhörighet, som ger ynglingarne ett behagligt utseende. De mest i ögonen fallande korporationstecknen äro hyita, råda och blå mössor och band. Banden båras som våra kommendörband under rocken öfver vesten. På kollegier, på bierstugor, på promenaderna, öfver allt, åfven i kyrkan båras dessa igenkånningstecken. De mest kånda namnen på föreningar åro Saalare, (af floden Saal), Markare (från Mark Brandenburg), Nypreussare, Norr manner och Wingolfiter, som den ofvannåmnda kristliga studentföreningen kallas. Äfven några hafva tagit sig namn af vårdshus, der de samlas t. ex. Färstendlalare. Dessa föreningar förekomma vid alla universiteter. De voro till 1815 blott landsmanskaper, sådana som våra nationer; men hafva sedan dess bekommit sårskilta åndamål. Saalare t. ex. förena sig om ett sedligt lefnadssått, dock utan sårskilt såstadt afseende på kristendomen. I morgon skall Wingolfsföreningen samlas och tal hållas öfver kristendomens betydelse för en yngling under hans studentår. En prest vid hårvarande S:t Laurentiiförsamling, Ahlfeld, utgifvare af Missionsrd äinnen och en kaf Halles rikast begåfvade månner, är åfven medlem af denna förening. För det kristliga lifvets våckande och närande hos studenterna år han synnerligt verksam; såljer åt dem Luthers, Arndts och Henr. Millers skrifter till ett utomordentligt Sodt pris och umgås med dem såsom en vån och broder. Han år naturligtvis åfven inbjuden att ösvervara Wingolltternas högtid i morgon. Ått Wingolsiterne icke hafva gemenskap med de öfriga föreningarne, ligger i sakens natur. — Lifvet i Halle år en blandning af de mest olikartade elementer: lårde mån på W ehscheiders och Gesenii ståndpunkt, hvilka båda hår lefvat och verkat, för nårvarande representerade af Theol. professor Schwarz) och philos. prof. Erdmann; borBare och embetsmån, hvilka omfatta de fria församlingarnes låror, af hvilka församlingar hår gilvas 2:ne slag: en yttersta venster, som, om det vore möjlist att kalla någon menniska atskeist, förtjenade detta namn; och ett nedelting mellan Ulich i Magdeburg och denna venstra sida i Halle, hvilken representeas af Ahlfeldts företrådare, den nu mera afatte pastor Wislecenius; dessutom Alt-Lutheaner, med prof. Guericke till stöd; unierade inderstödda af Ikoluch och några andra proessorer, t. ex. historieskrifaren Leo; sedan ågra mera asketiskt sinnade både bland stuenfer och stadsboer; och aldrasist vanliga atoliker, judar och baptister. Alla stå hår redvid hvarandra och löpa åfven der och var in i hvarandra. Emedan de åro så måna och af så många olika slag, kommer det kvål icke i fråga att de förkättra hvarandra. ) Om prof. Schwarz år det att märka, att han r sin öfvertygelse uppfunnit ett nytt namn Panenneism (allt i Gud) ett motsats till den gamla antheismen (Gud i ally. Utrikes nyheter. Vi hafva i går bekommit dansk post af den