iiijui4 Sveriges differential-tullsystem. Vi återkomma nu till detta ämne, och så först visa, att de af statsverket medgifna tulllindringarna ej hådanefter kunna för de enskilte mnedborgargeskeppstedarne och importörerne, medföra andra fördelar, ån dem, som framgå från den undersökning, vi redan anstållt, och hvilka på det hela åro så godt som illusoriska. För att förhållandet i detta afseende skulle framdeles åndra sig för rederiinteresset, eller för att det genom tullindringarne skulle för sina fartyg få högre frakter, ån hvartill andra nationers fartyg vilja hemföra varor till Svege, måste ovilkorligen största delen af de reciprocitetstrakiater upphåfvas, hvilka nu åro gållande, och dertill sinnes i sanning alls ingen anledning. Vår regering har tvårtom, genom att, kort före slutet af nysslidne år, utfårda en författning om fullkomlig reciprocitet för brittiska fartyg, tydligen ådagalagt, att den nu år villig snarare att föröka, ån förminska, antalet af reciprocitetstraktaterna. Och, om detta år fallet för det nårvarande, så kan man med fåstadt afseende på den rigtning uti ifrågavarande lagstiftning, hvilken de betydligaste sjöfartsidkande nationerna i Europa under sednaste året hyllat, antaga, att vår regering för den nårmaste framtiden ej lyssnar till några förslag, som kunde åsyfta en inskråkning i landets internationella sjöfart, samt, hvad en aflågsnare framtid betråffar, synes det sannolikt, att verkningarna af de fria författningar och ilgöranden, som blifvit adopterade i Britannien, skola allt framgent blifva så fördelaktiga för brittiska nationen i dess helhet, att ingen regering, med en sådan erfarenhet framför sig, hådanefter kan söka att ånyo införa de samma hinder för den fria trafiken, hvilka den en gång, ja tillochmed innan föråndringen i brittiska navigationslagarne egde rum, har funnit sig befogad att undanrödja. Någon återgång till mindre liberala stadganden för fråmmande flaggor hår i Sverige, ån de nu gållande, år derföre ej att tånka på, och sålunda finnas ej några utsigter för, att våra rederier skulle för framtiden, om tulllindringarne bibehölles, kunna så hågre srakter för sina fartyg, ån om de afskaslasFör dem. såsomskeppsredare, åro tullindringarna nu mera utan allt vårde. Vi kommo i den föregående afdelningen af denna artikel till den slutsats, att de fördelar, som tullindringarna skola tillskynda impartörerna, dels alls icke existera, dels uppvågas af de risker, som företag, baserade endast på dessa tullindringar, i allmånhet föranleda, och dels i sjelfva verket åro så ringa, att de ej uti någon betydligare mån kunna inverka på gången af vår transatlantiska handel. Då nu frågan år, om någon åndring håruti för framtiden kan våntas, så år det klart, att i fall vår åfvensom andra nationers handel med kolonialvaror kommer att för framtiden bedrifvas på samma sått, som hitintills; så måste de samma orsaker under samma förhållanden åfven medföra samma verkningar; och uti ett sådant fall. vore, om tullindringarne bibehölles, ej heller något för importörerne att förvånta. Förutsatt, att våra åsigter om riskerna å de ifrågavarande affårerna åro rig—