Ä ? hfl varit, eller med honom öfverenskommas kan. så väl å redares, som assuradeurers sida, hvilket åter icke blir fallet, om docka i stället anlägges å förutnämnde plats å norra sidan rivieret, säsom mera aflägsen; hvarförutan direktionen af civilingeniören herr Keiller, som under ofvannämnda af honom i sommar företagne resa till England, haft tillfälle taga den nogaste kännedom af såväl sådana slipps, som den ifrågavarande, som ock reparations-dockor, inhemtat, att slipps eller upphalningsbäddar i England företrädesvis begagnas för reparationer å sartyg, så att t. ex. i staden Dundee, der både docka och upphalningsbädd finnas belägna tätt intill hvarandra, dockan merändels står tom, då deremot å upphalningsbädden ständigt fartyg finnas upptagne för reparations undergående. Direktionen, som, i anledning af hvad den nu haft nåden anföra, förmodar hinder icke möta för frågans företagande af Eders Kongl. Maj:t till nådig pröfning, vågar härmed i underdånighet åberopa sin ingifna ansökning, hvartill direktionen på deri och nu ytterligare anförde skäl hoppas nådigt bifall. Direktionen framhärdar med djupaste undersåtlig vördnad, trohet och nit, Stormäktigste, Allernådigste Konung Eders Kongl. Maj:ts allerunderdånigste, tropligtigste tjenare och undersåter Olof Wijk. Gustaf Mellin. J. E. Geijer. Götheborg den 16 Oktober 1848. Utdrag af Protokollet, hållet hos Handelsföreningen i Götheborg den 19 Mars 1849. Jemlikt beslutet af den 8 dennes hade herrar handlande och skeppsredare blifvit, genom kungörelse i stadens dagblad, kallade till närvaro hos handelsföreningen i dag, för att, i anledning af den utaf kongl. direktionen öfver Götheborgs hamnoch elfarbeten hos Kongl. Maj:t gjorda underdåniga ansökning om bidrag af handelsoch sjöfartsfonden, för byggandet härstädes af en så kallad slipp, eller upphalningsbädd för större fartyg, deröfver handelsföreningen, enligt välloflmagistratens resolution den 23 sistlidne Februari, borde afgifva sitt till Kongl. Majas och rikets kommerce-kollegium ställda yttrande, i denna fråga höras och sig utlåta. När fördenskull, sedan, å utsatt tid, ett större antal af stadens herrar handlande och skeppsredare sig infunnit, detta ärende nu företogs, upplästes de handlingar i ämnet, som kommit handelsföreningen tillhanda, nemligen bestyrkta afskrifter af den underdåniga ansökningen och af kongl. direktionens underdäniga påminnelser vid det utaf styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader öfver ansökningen afgifna underdäniga utlåtande; innefattande den underdåniga ansökningen hufvudsakligen, att, med afseende dels å Götheborgs lige såsom central-ort för all den handel och rörelse, hvars befordrande blifvit afsedt med fördjupningen af segelleden å Göta elf, Trollhätte kanals ombyggnad och anläggningen af Göta kanal; dels å den hamnanläggning, som för Götheborg, såsom hufvudplatsen för rikets handel på Nordsjön och Vesterhafvet, varit behöflig och nu utfördes; och dels å handelns och skeppsrörelsens ständiga och högst betydliga tillväxt, hvilket påkallat behofvet af en för de större handelsfartygen och särdeles ångbätsflottan erforderlig slipp, eller upphalningsbädd, der fartygen, i sjunkande tillstånd, eller när skador i bottnen åkommit desamma, kunde inom några timmar uppbringas på land och på få dagar repareras, kongl. direktionen öfver Götheborgs hamnoch elfarbeten, som ansett det för sitt åliggande, att, så vidt det på direktonen ankomme, vidtaga alla de åtgärder och bereda alla de utvägar, som kunde underlätta handeln, rörelsen och skeppsfarten, tillskynda de trafikerande beqvämlighet och bringa hamnanläggningen till största möjliga fullkomlighet, alltså varit betänkt på, att härstädes tillvägabringa en dylik inrättning och för sådant ändamål låtit deröfver upprätta ritningar och kostnadsförslag; men då kostnaderne för denna anläggning, som, med af