3 i Or N. J. Gumperts boklada. uu YTCII på SÅtt tU ———— —— —— V en resa till England, på direktionens anmodan pprättat de detaljerade kostnadsförslagen i nämne 2:ne hänseenden, som direktionen nu får nåen att till Eders Kongl. Maj:t insända. Dernäst anmärker styrelsen, att till förslaget blifit, slumpvis, tillagd en summa af 204,797 R:dr 4 sk. för husbyggnaden, materialier och invenarier. För besvarande af denna anmärkning, fär lirektionen underdånigst anföra, att direktionen cke ansett sig böra gå blifvande aktietecknares omdöme i förväg genom bestämmande af husyggnaders mer och mindre solida beskaffenhet, nventariernas mer eller mindre fullständiga skick, amt större eller mindre förråd af materialier ör reparationers verkställande, och alltså icke cunnat i denna del uppgöra detaljerade kostnadsörslag, samt, i sammanhang härmed, lika underlånigt andraga, att direktionen visserligen, på sätt less underdåniga ansökning innefattar, uppgifvit, itt direktionen hyste det hopp, att enskilta här på platsen icke skulle undandraga sig, att genom aktier i företaget fylla bristen eller återstoden i den för hela anläggningen beräknade summa, men att direktionen icke ansett lämpligt eller för åndamålet gagneligt att öppna någon aktieteckning, innan kändt vore, huruvida statsbidrag till bevärda beloppet eller någon del deraf vore att förvänta, hvaremot direktionen tror sig känna, att aktieteckning, med afseende på företagets större nytta för sjöfarten härstädes, lätteligen kunde tillvägabringas och med begärlighet omfattas, om ifrågavarande bidrag från staten nådigst vore att påräkna. Hvad slutligen angår styrelsens erinran, att direktionen icke låtit undersöka eller yttrat sig om, huruvida icke, liksom i Stockholm, reparationsdockor skulle, mot en lägre kostnad än den, som till upphalningsbädden ansågs behöflig, kunna anläggas äfven vid Götheborg, får direktionen i underdånighet anföra: att på södra sidan af hela reviers-sträckan, emellan S:t Eriks hörn och Nya Varfvet, å hvilken sida den egentliga trafiken med lastningen och lossningen äger rum, ieke någon disponibel eller tjenlig plats finnes för dock-anläggning; attå norra sidan väl finnes plats, eller den så kallade Lindholms-vassen, hvarest docka möjligen skulle kunna anläggas, ehuru icke, af nyss anförda skäl, eller att trafiken är på andra sidan, med någon fördel och ej utan enorma kostnader, vida öfverstigande de för upphalningsbädden beräknade; samt att dessutom mångfaldige skäl tala för fördelen af dylika upphalningsbäddar emot dockor, bland hvilka skäl direktionen må nådigst tillåtas nämna följande: 1:o Då ett seglande eller ångfartyg blifvit infördt till upphalningsbädden, kan det inom en timmas tid vara uppdraget på land, stående på en torr och luftig plats, der så väl uttorkning fortare sker, som ock reparationer beqvämare, bättre och fortare kunna verkställas, då deremot en docka först skall fyllas med vatten, derefter fartyget, som icke får öfverstiga en gifven bredd, införas och riktas öfver bädden, portarna tillstängas och länsningen börjas, hvilken, med en docka, istorlek svarande emot behofvet och 15 fots vatten öfver stolparne vid lägsta möjliga vattenhöjd, samt med lika stor ångkraft, som den för upphalningsbädden beräknade, skulle medtaga lika mycken tid, som den, hvarunder ett fartyg kunde på slippen upphalas, för en mindre skada repareras och åter utlöpa i sjön, hvarförutan fartyget blifver stående på stapel i den djupa dockan, hvilket, synnerligast den mörkare årstiden, då de flesta sjöskador inträffa, i anseende till den i dockan rådande fuktighet och mörker, äfven under fullt dagsljus, i betydlig mån försvårar reparationen; 2:0 Vid ett fartygs utlöpande från upphalningspädden användes endast ett frictionshjul för minskande af utlöpningsfarten, då deremot vid ett fartygs uttagande från dockan lika mycket arbete och kostnad måste användas, som vid dess införande dit, och v 3:0 Att i händelse ifrågavarande upphalningsbädd blifver anlagd å nu föreslagna platsen, eV MAR IA oo KR RR BÄDBJAgfr amharat. sr I — — — NM MN