B3333333333nttt s liga tider ens tänkt på att utföra ett sådant företag. Hela den menskliga civilisationens historia visar, allt ifrån Grekernas tåg till. Colchis och emigration till Pactoli stränder, ifrån Pheniciernas sjöresor till Spanien, intill våra dagar, huru guldet lockat och föranledt folkens och med den kulturens vandringar. Århundraden, ja många årtusenden förgå väl, innan menniskan lär sig at i guld se blott en nyttig metall och ej företrädesvis rikedomen. Såsom förhållandet nu är, påskyndar Californiens guld odlingen af Missisippidalen, och skulle guldfinnandet på det förra stället fortfara så länge, att den projekterade jernvägen verkligen blifver byggd, komma sålunda de östra nordamerikanska staterna till omedelbar liflig och hastig beröring med Unionens besittningar vid Stilla hafvet, hvilket äfven måste högst fördelaktigt inverka på så väl fristaternas handel i allmänhet, som i synnerhet på deras trafik på detta haf. Kommunikationen öfver lard på jernväg emellan New-York och San Francisco kan tillryggaliggas på kortare tid än 7 dygn; distansen utgör nemligen omkring 480 sv. mil, af hvilka för ungefär de 130 milen redan finnas befarna jernvägar. Begagnande den nu föreslagna jernvägen till kommunikationslinea emellan Europa och östra Asien eller China, skulle en förbindelse ifrån Engelska kanalen till Canton kunna, medelst ångbåtar i Atlantiska och Stilla hafven, mycket beqvämt underhållas på 47 dygn, ty de nu gåenende ångbåtarne verkställa resan ifrån Europa till Förenta Staterna på kortare tid än 15 dygn, och för resan öfver Stilla hafvet till t. ex. Shanghai kunde ej behöfvas 25 dygn. Denna kommunikation skulle då jemförelsevis till hvad förhållandet var för mindre, än ett decennium sedan, komma att förkorta tidsutdrägten för vägen till China från vestra Europa med ungefär trenne månader, eller med ett ord, hvad brefvexling och passagerare-freqvensen beträffade, närma China till vestra Europa så mycket, att detta land ej låge längre aflägset för nämnde trafik, än som Mexiko låg från vår verldsdel före den transatlantiska ångbåtsfartens införande! Vägen öfver Panama-näset från engelska kanalen till Shanghai kunde, med ångbåtar i begge hafven, tillryggaläggas på kortare tid än 60 dygn, hvarigenom således person-freqvensen och brefvexlingen emellan östra Asien och Europa sannolikt komme att gå öfver Förenta Staterna, om det ifrågavarande monströsa jernvägsföretagandet kommer till utförande. Märkvärdigt nog ligger San Francisco i Californien nästan så godt som — j———