a 4 4 RI 2 Privatbankerna och penningeställningen i landet. ) En bank, som bedrifves efter riktiga prineper, försäljer i fid de räntebärande säkerheter, som den kan innehafva. så snart som den befarar ett stort tillopp för utvexling. Privatbankerna här i landet följa dock ej sädana reglor. Under hela den period, som är föremål för vår granskning, har nästan ingen förändring skett med dessa, om de i tid tillgripas, lätt användbara medel att förminska sedelstocken eller förstärka vexlingskassorna. Beloppen af innehafvande ränte-bärande obligationer voro nemligen: d. 30 Sept. 1847 för 6 banker bko rdr 863, 185. sl Dec. ss 6 do 900.971. 31 Mars 1848 ., 8 d:o 880, 677. och äro således för alla tiderna ungefär lika. Tvingas bankerna nu omsider att afhända sig desse säkerheter, så är det mycket ovisst, om det kan ske tillochmed mot en betydlig rabatt å nominalbeloppen. En stark utvexling. ett förminskande af depositionerna och ett förökadt begagnande af beviljade kreditiver, när de alla sammanträlfa på en gång, synes det oss, borde uti tid hafva väckt på privat-bankernas direktioner, om de ock ej tagit behörig notis om de utländska merkantila förhällandena under sednare delen af förra året. Kolumnerna för kreditiven visa nemligen, att af ungefär ett lika stort belopp beviljade kreditivor, hos de 6 äldre privat-bankerna den 31 Dec. och 31 Mars, voro vid det sednare tillfället ej mindre än bko rdr 634,160 era disponerade, än vid det förra. En flyktig blick på kolumnerna för depositioner och beviljade kreditiver, äfven utan afseende på kolumnen för de utelöpande sedlarna visar huru osäkert för en oafbruten inlösen af sedlarna med riksmynt nuvarande privatbank-system är. Summan, af depositionerna I,369.765 rdr bko och obegagnade kreditiver 2.765.390 rdr bko, för de 8 privatbankerna den 31 Mars, eller bko rdr 4. 135.155, är nemligen större, än hela behållningen af riksmynt i vexlingskassorna och på andra ställen. Riksmynt kan när som helst uttagas från privatbankerna, för så väl depositionerna som de obegagnade kreditiven, och om en sådan uttagning verkligen skedde; hvarmed skulle då den utelöpande sedelstocken bko rdr 11,513.597 inlösas? Faran för en bank af depositionsoch kreditivrörelsen förenad med sedelutgifning visar sig här tydligen, samt tillika huru svag grunden är, hvarpå vårt privat-bankssystem hvilar. När man sålunda finner, att privatbankernas ställning summariskt tagen den 31 Mars var mindre tillfredsställande, än den bordt vara, fordrar rättvisar erkänna, att om de olika bankernas uppgifter granskas för hvar och en särskildt, så hafva ej alla direktionerna gjort sig lika skyldiga till de anmärkningar, som som vi ansett oss befogade att framföra. ku blick på tabellen visar tydligen hos hvilka banker största skulden till de ofördelaktiga totalsummorna får sökas. Direktionerna för de banker, som sålunda hafva öfverskridit försigtighetens gränsor, äro dock äfven i viss mån ursägtade, ty de hafva icke öfverträdt de af lagen tillätne gränsorna för sedelemissionen, utan i slere fall hafva de till och med inskränkt densamma betydligt, emot hvad de af lagen varit berättigade till. Direktionerna äro ombud för sina medintressenter uti ett enskildt företag, och måste såsom sådana se derpå, att vinst uppstår på bankrörelsen för bolaget. Landets intresse kommer naturligtvis hos privatbankerna i betraktande först i andra rummet, om det kommer i något. Lagen, som medgifver en så osäker ställning, och den regering, som promulgerat en sådan lag, äro deremot skuld till det onda, och de böra skoningslöst klandras. 7 2 F. J kb oo opp AA Pa sitionerna och de obegagnade kreditiven uttagits i bankosedlar eller riksmynt den 31 Mars, hvilket kunnat inträffa, så hade privatbankerna, såsom ett hek betraktadt, ej haft en skilling qvar i vexlingskassorna för de utelöpande sedlarnes inlösen, och icke dess mindre medgifver privatbanklagen, såsom kolumnen för saldot af den berättigade sedelemisxionen utvisar, ell yllerligare sedelflöde,uppgående till ej mindre än bko rdr 2. S20.653. — Det vill säga: att enligt privatbanklagen är en vexlingskassa af bko rdr 4,120,694 fult lillriicklig, för alt, under en stockning i aflärerna och handeln samt under en stark och fortfarande e.rport af silfver, möta alla de anspråk för utvexling af riksmynt, som en sammanräknad summa af engagemenler af bko rdr 18.469,408 kan föranleda. Detta sednare belopp är nemligen summan af hvad depositionerna, de ohegagnade kreditiven och den berättigade sedelemisionen, den 31 Mars hos alla 8 privatbankerna utgjorde. Nagon skarpare kritik öfver privatbanklagen tro vi kan ej äsiadkommas, än den, som jemförelsen af de 2:ne sist anförde sislertalen, representerande lagens egna verkningar, för hvarje opartiskt öga företer. En lag, som förer tili ett sådant resultat under nuvarande af så många andra orsaker högst betänkliga atfärsförhållanden, bör ej den förändras? är det klokt och skäligt att utsätta nationen för en sådan lags fortfarande verkningar? Vittnar en sådan lag om statsmanua insigter hos den regerings-personal, som kontrasignerat och tillayrkt den? De anförde siskrorna, betecknande oförrrängeliga fakta, besvara dessa frågor. Valuta för hvarje privatbank-sedel finnes utan tvifvel, tillochmed nästan dubbel, men hvad hjelper detta, om sedlarne ej kunna genast vid företeendet honoreras. Innehafvaren af en sådan sedel har måhända sluteligen intet att befara, men hvad en stoppning af ex privatbank. eller tillochmed blott en stockning i det fria omloppet af privatbanksedlarna, betyder är beklagligen allt för väl bekant. Om, såsom vi förmoda, den nuvarande saran kan undanrödjas, så är det hög tid på, att sådana steg sedermera vidtagas, att ej vädan anyo må kunna återkomma. Lemnar man fortfarande detta vigtiga ämne utan uppmärksamhet, och visar den nuvarande eller kommande ministeren lika liten verklig och grundlig bekantskap med bankoch sinansfråvor, som flere af de föregående, uvem garanterar da, att ej vid nästa kritiska tillfälle det nnes i landet 20 privatbanker i stället för såsom nu 8, med thy åtföljande stegrad risk. Vart penningeväsende hotas beständigt med en omstörtning, så länge som man bibehåller nuvarande system oförändradt. En genomaripande förändring kan under nuvarande förhallanden ej genast ske, men något kan dock vidgöras, och vi fästa regeringens uppmärksamhet på nödvändigheten af att öfverväga, hvad vi nu taga oss friheten föreslå. Förtroende till ett sedelmynt är oundgängligt för dess omlopp, allt som kan stärka detta bör iakttagas, och härtill hörer framför allt full och ej fördröjd offentlighet, beträffande den sedelutgifvande bankens rörelse och ufärer. Såväl Rikets Ständers banks, som privatbankernas ställning blifver visserligen bekant för allmänheten i sinom tid, men den förres endast 2:ne gånger om året, eller hvar 6:te månad, och de sednares, med ett mellanrum af öfver 3:ne månader. Under lugna tider betyda dessa dröjsmål mindre, men under nuvarande betänkliga handelsoch affärsförhållanden är nationen ej belåten med en sådan lojhet Såvida privatbankerna skola efter denna dag kunna åtnjuta fulll förtroende, och deras sedlar rilligt antagas i rörelsen, är det att .111111192 2A AU::iaStt Onasalåzaar lamnAU Af hvad vi nu anfört synes, att om depoö nationen, att minst en gång hvarje månad kunna öfvertyga sig om deras solida ställning. Så beskaffade uppgifter, som vi nu granskat, omfattande den föreguende månaden, kunna utan nagon Svårighet meddelas allmänheten genom finans-expeditiorens och vederbörande landshöfdinge-embetes försorg, iuom den 10:de utr hvarje månad, sårida regeringen verkligen och alxariigen cell. att nationen skall få käns nedom om desse nu mycket vigtiga ämnen. Hvad Rikets Ständers bank beträffar, så, enär densamma är nationens, och fullmäktige äro nationens ombud och tjenare, mätte det väl ej vara för mycket begärdt. att ie: nast soga sådana anstalter, att pal, nationen sjelf, kan få känn eget penningeverks ställning oftare ännu sker. Straxt i början af hvarje månad borde man kunna erhalla uppgifter om dlminslone den utelöpande sedelstockens, depositionernas, säkerheternas och den metalliska kassans storlek. Publiceras sadana uppgift r i ossciella tidaingen, så kan hvar och en ungefär veta och bedöma hurudan ställningen med de sedelutgifvande instimtionerna i landet är, och har salunda tillfälle alt derefter rätta sig och sina angelägenheter. Vi äro fullt och fast öfveriygade. alt en sädan mesyr skulle vara lika mycket gagnande för alla bankerna sjelfva, som för allmänheten. Ilvarest förtroende vore förtjent, der kom det säkerligen ej heller att saknas. Uppgifterna vore en ytterligare behöslig kontroll på privatbankerna. Det andra rådet vi skulle gifva vore: att Rikets nu församlade Ständer i förening med regeringen besiutade, att. såsom en öfvergäng till en förnuftig lagstiftning i detta ämne, räntan tillsv dare frigjordes för alla handelspapper och reverser, som ej hade längre tid än 3:ne manader att löpa. Detta ville uuderlätta transaktionerna och framlocka kapitaler dit. der de nu äfven mot oförvitliga säkerheter ej kunna beredas. Den invändning. beträffande ocker, som man jemt hör göras mot räntans frigifvande, kunde med förestående inskränkning och de kreditvanor. som äro gängse här i landet, relativt taget, ej hafva Mmycken vigt emot förslaget. De handlande och trasikerande få vanligen ej se så mycket på de Kostnader, hvilka anskaffandet af heköfsliha penningar förorsaka, som andra klasser. Penningen är för denua klass af medborgare en vara, som ibland är dyrare och ibland billigare, i den mån efierfrågan och anledningar till dess användande förekomma. Vi tro, att desse 2:ne åtgärder skuile vara tillräckliga att afvända den fara och största delen af de svårigheter. som hota vårt penningeväsende. (jöres deremot intet, så famlar nationen i mörkret ända till medio af nästkommande Juli manad, rörande såväl Rikets Ständers banks, som privatbankernes ställning och rum lemnas, hvad desse sednare isynnerhet vidkommer, för rykten och gissningar, måhända lika obefogade som öfrerdrifna. Fri ränta för handelspapper har erfarenheten i andra länder visat leder ej ovilkorligen till ocker. Då misstroende begynt att visa sig, har förtroendet just återvändt derigenom, att hvar och en fått ett lagligt tillfälle öppnadt för sig att skassa penningar för sina omsättningar till de billigaste vilkor, som han förmått. Utsigterna för innevarande års handel äro så hotande, att ovanliga åtgöranden fordras i tid vidtagna, för att ej en högst betydlig del af Rikets Ständers banks silfvertillgång skall gå ur landet, och derigenom ett stort, kännbart och farligt förminskande af rörelsemedlet uppstå. Rikets Ständers bank hade dock vid årets början ett så betydligt förråd af ädla metaller, att den för innevarande års skeppning kan lemna ganska mycket silfver, innan någon allvarligare farhåga behöfver hysas för KE fr RQ . 2222 —