pris, skulle få sälja två, tre gånger mera, än nu, skulle förtjena i förhållande dertill, och af sortjensten samt asfsåttningen uppmuntras att fabricera i mycket större skala; — och på samma sått med alla öfriga näringsidkare. Men om arbete alstrar kapital, mäste, i stort sedt, mera arbete alltid frambringa et större kapitel, och national välmägan ökas i bredd med en utvidgad industri. Med en lilvad rörelse och förökad såväl produktion som konsum ion soljer ovillkorligen också handelns högre lislighet och utveckling, antingen det är fraga om den inrikes omsältningen, eller utbytet med främmande länder. Särdeles miste inrikes handeln fi en ulomordentlig lysining, hvarigenom de inuti landet belägna, men nu så obetydliga, städerna kunna komma sig upp och återverka på landitmannanäringarne annorlunda, än hittills, då de icke kunna anses i allmänbet såsom annat ån större jordbrukande byar. Det är också sannolikt, att, genom jernvägars biträde, en betydlig transitobandel skulle uppkomma emellan vestra Europa och Ryssland jemte Finland, hvaraf en säker och stor vinst för vårt land vore alt bämta. Med afseende på alla dessa fördelar, hvilkas verklighet man har tillfälle a t bevittna i flera andra länder, synes arbetet med jernvägars anläggande böra utan tidsutdrägt gripas an. Till detsammas utförande erfordras endast kraftig vilja, ty alla behölliga materialer. Sten, grus, jern och träd, hafva vi uti öfverflöd, och arbetare sakna vi lika litet son arbetsskicklighet. allenast den tages i anspråk. Men kostnaden väcker icke dess mindre hos mängden stor förskräckelse, så mycket mera afskräckande, som dess verkliga storlek är för de flesta obekant, och inbillningen följaktligen har så mycket friare utrymme att spela omkring ett dunkelt och obestämdt föremål. De undersökningar, hvilka de båda sednaste åren, på mitt föranstaltande och under. min hufvudledning, blifvit verksiällde emellan Stockholm och Götheborg, äro imellertid i stånd att sprida ljus derötver, och, ehurawäl icke en noggrann beräkning öfver kostnaden hunnit utföras för längre sträcka, än emellan 9rebro och Hults lastageplats vid Nenern, gifva de funna lokalförhållandernas fördelaktighet likväl anledning antaga, att medelkostnaden för svensk mil på hela sträckan ifran Stockholm till Götheborg icke kan komma att öfverstiga 100.000 rdr b:ko. hvaruti inbegripes jemväl all för rörelsens underhållande ertorderlig material. Skulle hela denna väg, som i rigtning ötver Upsala, Sala, Westeras, höhing. Orebro, Gullspäng, Sköfde. Falköping och Alingsås utgör en längd af 34 mil, på en gang till anläggning företagas, så uppginge visserligen kostnaden derföre till omkring 21,.600,000 riksdaler banko, som icke kunna pa en gång af egna tillgangar åstadkommas; men hela denna sträcka behötver icke samtidigt till utförande företagas, ty den kan beqvämligen indelas i skilten, hvilka hvar för sig kunna utgöra särskilta oberoende banor eller jernvägslinier, till dess de så smäningom bilda ett helt, eller en enda oasbrulen jernbana. Lokala förhållanden gynna ock en sådan indelning, så att hvarje särskild bana skulle komma att kosta omkring 3 millioner, och då för hvarje behöfdes 3 år till fullbordande, utgör den summa, som årligen behöfde ledas i denna kanal af cirkulationen, allenast en million, hvilket, då totalbeloppet af ärliga pemingeomsättaingen tages i betraktande, ej torde kunna anses ölver vår: förmåga att åstadkomma, ilall vi ville sjelfva med endast svenska kapitaler utföra arbetet. Men utländska kapitaler stå oss bestämdt till buds, så snart vi uti egen handling adagalägga. att vi