ernvägar ISVerge. Uti P. o. I. T. N:o 82 för d. 12:te d:s läses följande kortespondent artikel, som sortjenar att återgifvas: Hr v. Sydows föredrag, ansördt uti Postoch Inrikes Tidningar af den 43 Januari, som kommit mig tillbanda, har föranledt mig till red. insända följande skritvelse: Det är visst icke min afsigt att finna fel med hr v. Sydows afbandling, utan tvilvel välmepande i syftning och sortrasslig i kompilation; men jag befarar all åtskilliga der anförda fakta torde undgå behörig granskning, och derigenom medföra en skadlig inverkan pa publiken, sawt ytterligare retardera de obetydliga, hittils inom Fäderneslandet gjorda, framsteg i detta högst vigtiza ämne. Sverige har sannerligen ingen tid ötrig för delibererandet al jernvägars inforande, ett conditio sine qva non för dess blomstring och vålmäga. Lät derlore bvarje medborgare med ens uppsta och, så direkte som indirekte, arbeta för åndamalet, Avad mig sjell beträffar, så har jag osver 2:ne ärs tid pa alll säll sträfvat för saken, och skall sortsara så länge helsa och krafter tillåta. — För tolf år nåstan exclusifl absorberad i jernvågs-göromål, kunde jag väl i detta interessanta ämne anlora mycket, som kommit innom sseren al min kunskap, både i England och på Continenterna; men det är olverslodigt yttra lostal öfver dessa sortrålsliga kom munikationsmedel, då verlds-opinionen redan derutinnan blifvit stadgad. Fraga är derföre endast, om bästa sättet att befrämja det goda och göra början. Matte det således tillåtas mig fästa mina landsmåns uppmärksambet vid några anmärkningar och sorsigtighetsmätt, här i största välmening framkastade: Först och fråmst: lat i Sverige patriotism bli grundvalen, icke enskild vinningslystnad, som annorstädes varit fallet, isynnerhet i England, och till stor del orsakat de af hr von Sydow anförde enorma kostnaderna. — Empirismen bar väl också sin behöriga andel deri, ty railvågssystemet bar så smaningom utbildat sig, ofta på sornustets men oftare på sickans bekostnad. Före lokomotivernas förbättrade koustruhtion ansågs också nodigt göra jernvägarna så horizontala som majligt, hvilket orsakade jordarbeten, Tunnels och Viadukter af sorsarlig depense. Lyckligtvis är (etta icke fallet nu, då jordytan soljes så vidt praktikabelt. Lät jordersåtiningarna, i fall de komma i fråga, (ty jernvågens blotta beröring med en egendom är mer an tillräcklig ersättning), tagas till ett minimum och al.tid betalas med akeier. En vis styrelse torde också i Sverige inhibera de legislativa hostnaderna, som i andra länder utgjort ett så skamlöst item. Lät staten sjelf bli själen i företaget och bestrida en del af anläggnings-kostnaden; Låt den arrangera vilkoren för återstoden, så att både inländska kapitalister och utlänningar finna sin räkning deri. Dessa sednare böra på allt sätt uppmuntras, tv deras penningar spridas ju under anläggningen öfver landet, och utgå icke derifrån efter fulländandet, ty erfarenbeten visar, alt sådana utdelningar vanligtvis blifvit nedlagde i nya spekulationer inom landet. — Låt planen för anläggningen uppgöras af och ledningen anförtros åt en sakkunnig och erfaren man samt administrationen bestå af så få och skicklige personer som möjligt. Dirigerandet al en jernväg, om väl sorstådt, är ingen svårighet. Alla slags sinecuter måste sorgfälligt undvikas. Vid arbetets konstruktion bannlys den lättjefulla benägenheten att kopiera andra länders anläggningar, som så ofta blifvit prahtiseradt äfven med originalens fel: det är så beqvåmt att slippa tänka, der andra tänkt förut. — Sverigo i sina fysiska och topografiska sorhallanden skiljer sig från de flesta af sina jernvägs-soregångare; derföre: i olika klimat följ olika methoder, olika konstruktion. Låt sundt vetenskapligt om