Article Image
tillverkningen varit betydligt större, än bvad som fordrades att fylla bebofvet; och aldrig tillförene har det lagrade förrådet varit mindre i. förbållande till hela landets tillverkning. Uti Skottland bar förrådet miaskats med nära hälsten, och är 400,000 Tons mindre, än vid slutet af 4843. Uti Staffordsbire menar man förrådet ej öfversliga hvad som motsvarar en fjorton dagars konsumtion, och jernbruksegarne söka att från Wales och Skottland fylla en del af deras behos. Forrådet i Wales är äfven mycket ringa. Beställningarne i närvarande stund, isynnerhet af skenor och vagnar, äro ovanligt stora; och det är att betvisla, om någonsin jernbruksegarDes orderböcker halt att nppvisa någonting liknande samma belopp outsorda beställningar. Det synes vara föga sannolikt, att jerntillverkningen vinner någon betydlig tillvext under 4847; det skulle deremot ej förvåna oss, om den minskades. Det råder brist på arbetare; arbetslonerne äro höga; en stor benägenhet har gjort sig gällande att förkorta arbetstiden; och stor svårigbet sförmärkes att underhålla förrådet af räämnen. Jemsorelsevis få jernvägskompanier hafva ännu gjort. sind beställningar. Utaf 7500 mil jernvägar, sanktionerade under sessionerne 4845 och 4846, äro, enligt vår tanka, ännu ej 500 mil skenor lesvererade. Man bar all anledning alt förmoda, att 2 å 3000 mil jernvägar komma att sanktioneras under sessionen 4847. Den vida större delen af desse jernvågar skola bli grenar af redan existerande linjer, eller af sådana, som hälla på att byggas, hvadan äfven föga skäl finnes att betvifla deras utförande. Alls ingen öfverdrift synes ligga i den uppgiften, att 4 millioner tons förarbetadt jern komma alt ersordras för de brittiska och irländska jernvågar, som redan äro eller komma att under instundande session sanktioneras. betta skulle uppsluka hela landets närvarande jerntillverkning för 3 år. Förändringen i nord-amerikanska tarilsen kommer att förorsaka en betydlig export till Norra Amerika; och, till trots af motpartiets inflytande och ansträngningar, är en mildring i tullen å jern uti Frankrike oundviklig. ben oyligen började processen af Stora Norra Jernvägskompaniet i Frankrike emot franska jernbruksegare för bristande leverans af skenor, visar fullkouligt huru omöjligt det är för detta land att sjelf förse sig med sina behof af denna vara. Tyskland, Ryssland, Preussen, Österrike, Spanien och Italien se sig redan um efter engelskt jern; och de långa, i Indien påtänkta jernvägslinjerna, som äro så väsentliga för detta lands förkofran, måste antingen osvergilvas eller byggas med brittiskt jern. Jernvägarnes sramgång kan icke hämmas, så sramt bara jern kan anskalsas. ben enorma tillvexten i antalet af tredje klassens passagerare, synnerligast på de norra linjerna, sorbättrar inkomsterne och förökar dividenderna utöfver de mest sangviniska förboppningar. Den fattige begynner inse, att på mänga linjer en plats å tredje klassens vagnar kostar mindre, än att gå till fots; denna solkopinion skall nodga jernvägskompanierna att göra det lika billigt på hvarje linje, och deras eget interesse skall förmå dem att, medelst beqvämlighet och billighet i pris afseende inråttomgar, draga till sig massan, I ställe jör att stöta den tillbaka medelst ett systemasiskt trakasserande. Det är den billiga passageIare-asgisten som skall trygga jernvägarnes ut

20 januari 1847, sida 2

Thumbnail