len, uppstämde de alla en hymn på ett sått, som åtminstone icke gaf efter for hvad man vanligtvis får höra i mången kyrka på landsbygden. Dernäst förevisades mig en bundt skrilböcker, och några få, som tycktes vara nykomne, ännu oinösvade, aflade för mig prof på sin sormåga att läsa. I vaningen inunder var ett med bänkar inredt rum, som tjenar till skoloch matrum, och bår såg jag, vid min nästa påhelsning, hela samlingen lå sin middag, hvar och en med ett siycke bröd och en skal korngrynssoppa framför sig. Maten hemtas från det närbelagna tillslygtshuset. Skoldisciplinen utgor en lyckad blandning af undervisning, kroppsrörelse och arbetsosning. Gossarne inställa sig klochan 7 på morgonen samt börja med att fi religtonsundervisning, i mån af deras uppsatiningslormaga; derester, tills klockan 9, riglas deras uppmärksamhet på elementerna af geografien samt på naturalhistoriens mest i ögonen fallande företeelser. Tvenue morgontimmar i veckan användas till undervisning i vokal musik. Från 9 till 40 få de Irukost, bestaende i gröt och mjölk. Klockan 40 atervända de till skolan samt sysselsattas der med byarjehanda arbete, tills klockan 2. Från 2 till 3 halles middag, då de vanlig vis få kottsoppa, kött och bröd, då och då potäter, soppa etc. Från 3 till 4 arbeta de autingen inomhus, eller, då våderleken det medger, sysselsåttas de i trädgärdarne, till en del för att roa sig. Från 4 till 7 undervisas de i läsning, skrifning och räkning. Klockan 7 få de qvallsvard af enahanda beskaffenbet, som vid fukosten, samt hemsorlofvas för natten klockan 8. Lördagsestermiddagen ha de shol os, och om hvardagarne få de roa sig under bällten al maltidstimman. Stundom, da de öfriga anordningarne medgisva det, samt gossarnes upplorande avses förtjena de, få de tillbringa en eller 2 timmar med någon sysselsättning utom hus. Pa Sondags morgonen samlas de klockan half nio, få frukost klockan 9, bivista under sormiddagen allmän gudstjenst uti tilllyktshuset, och ga hem, sedan de fatt middag, på det de, som oslunda det, må kunna gå i kyrkan med sina anhorige. Klockan 5 sammanvirälla de åter i sholan, der kateheslorhöor med dem anställes, få qvällsvard klockan 7 samt hemsändas såsom vanligt. Arbetet, hvartill disciplarne hållas, är af det lätta slaget, såsom tageisnoning och nätbiudning; fordrar alltså ingen synnerlig ansträngning samt tycks icke vara på nagot sätt ledsaud. Ålshillige gossar ba sorvärlvat sig ganska mycken skickligbet i att binda nät och förtjena med låtihet en penny i timman. Om tillräcklig sysselsällning af deta slag kunde shallas, sa skulle skolan snart kunna underhalla sig sjelf. Men så är hehklagligtvis ej fallet, och olverhufvud taget är lör närvarande hvarje gosses arliga arbetsförtjenst omkring 28 sbillings, (ungelär 27 R:dr Rgs), oberaknadt likval inkomsten af en trådgård, med tillägg hvaraf årliga sortjenslen skulle uppga till 350 shillings. Denna summa forslar paturligtvis icke tillatt underhalla inrättningen; hvadan den, i sin nuvarande ställning, tarsvar allmänt understod. Under sistlidne aret voro ufgisterne 309 pund sterling och inkoms erne 935 pund samma mynt, utgörande alltså det belopp, som verhligen tordras för att underhalla inrättningen, 214 pund slerling. På det hela var anblicken af denna lilla arbeiskoloni tillfredsställande. Ett utmärkande drag, som varseblilves af bvar och en, som besoler skolan, är den ordning och den lugna belatenhet, gossarne adagalågg za, samt det interesse, hvarmed de fullgöra sina olika goromal. Genom alt förvärlva sig arbelsvana, förberedas de efierband till att sysselsältas i: faktorierna, der de, när tiden är ione, möta ringa svårighet alt vinna inträde; och det är detta, som vi, helt naturligt, böra förvänta såsom rtesultat af den handledning de njutit. Det ligger en påtaglig förmån i alt arbeta, bvilken ei kan