Article Image
ernes och skeppsbosälhafvarnes uppmärksamhet på följande notis, som meddelats från Christiania d. 48 Februari. Den Azovska sjön har under förlidet är besökts af 5:no Christiania fartyg, som voro befraktade från Newcastle till Svarta hafvet med stenkol för alt i Taganrag intaga returlast för det nordliga Europa efter en stipulerad frakt per Ton, som för retarlasten skulle beräknas efter s. k. Baltie rate. Till hvilken grund detta beräkningssält varit ofördelaktigt för rederierna, visar följande exempel. Ett skepp om 104 :kommersläster intog i Newcastle 46 Reel, som a 2: 12 Ton utgör . . . FOI; Tons. Fartyget erbök i ragarrog fall laddnivg Linsrö. så att intet ram blef obegagnadt och besanns ungefärligen lastadt till samma djupgående som då det afgick från Newcastle med det osvannämnde qvantum stenkol, så att den i sormodan lätteligen kunde uppstå, att antalet af Tons ungefärligen borde blifva detsamma. Beräknadt ester vigt skulle lasten, som bestod af 2053 Tschwest Linfrö hå 500 Engelska G, hvaraf 2440 gå på en Toa, hafva utgjort omkring . . i . 335014 . eller endast c:a 9 Tons mindre, än fartyget hade i inne från Newcastle, en skillnad, som är för liten för att vara påfallande, då laddningarne bestodo af olika varusorier. Men i konnoissementet sick saken ett helt annat utseende, då 85 qvarters, efter ofvannämnde östersjöberäkning, sattes lika med 100 Tschetwest, så att 2055 Tsch. utfördes för 4705 qvarters, och frakten efter 8 s. per qvarter med . 2 682 då den för 55014 Tons a 57 8. 6 å. skulle halva utgjorrrt.. 784 ——— alltså en skillnad i bruttofrakten till Rederiets skada af mer än . . . . 102 Detta exempel utvisar nödvändigheten för redare och skeppare a alt vara på sin pt i

24 februari 1846, sida 3

Thumbnail