ma. Vi vilje dock i det längsta betvisla sa vara förbållandet, dels emedan fördelarne af en regulier ångbåtsforbindelse mellan England och rikets andra handelsstad äro så ögonskenliga, att de icke med några sofismer kunna borträsonneras, dels emedan tillgång på medel att få densamma i gång icke saknas, och dels emedan ett afslag från Regeringens sida, rörande beviljandet af en del af dessa medel, skulie ådagalägga en partiskhet för elt visst annat interesse, hvilken på iatet sätt kunde sägas öfverensståmma hvarken med klokhetens eller rättvisans fordringar. De skäl, på grund af hvilka Kongl. Kommers-kollegium och Konvoy-kommissariet afstyrkt härv. jlandelssocietets i ett föregående nummer af denna tidning omförmälta ansökan, beträffande i ifrågavarande paketpostfart, äro så svaga och baltlösa, ja rent af falska, att I. M. Konungen vid demsgicke bör kunna fästa ringaste afseende. Så I. ex. har Konvoy-kommissariatet uppsgisvit, calt erfarenheten under de tre är, da itcagavarande postsart varit öppnad, icke särdeles talar för nyttad och nödvåndighelen af densamma, enår passagerarnes avtal aldrig i medeltal utgjort mera, ån 3 å 4, för hvarje resa. Nu är imellertid lorhällandet, att antalet al passagerare, under den tid uyssnämnde postlart varade, i medeltal uppgick till 14, säger fjorton, personer och :derutofver, såsom al nedaustaende, af angfartygsbolagets härv. agent, Herr konsul TIGUhis Lyon, oss benäget meddelade, auihentika dokument kan inhemtas. Härtill kominer, att, euligt väl underrättade personers utsago, engelska Regeringen, genom sin vid svenska Hofvet varande ministers, Sir Th:s Cartwrights, bemedling, förklarat sig beredvillig, att för tillvägabringandel af en ångpaketslart mellan Gölheborg hoch Hull lemna ett understöd af 3000 pund sterling årligen. Ålven norrska finavsdepartementet lärer, emot vilkor att ängpostfartygen skulsle under resan till och från Gotheborg anlopa I Christianssand, hafva i detta ändamal lofvat ett örligt understöd af 4000 pund sterling. bet skulle således, enligt Konvoy-kommissariatets och kongli. Kommers-kollegii egna kalkyler, älerstå en summa af 2000 pund sterling, som Sverige, ör etablerandet af ostabemålte torbindelse mellan sig och Europas förnämsta handelsstat, hade att betala. Att denna utgift alltför väl kan besjfridas af svenska postverket och Handelsoch sjosartslonden gemensamt, eller tillochmed ensamt af den sistnämde, vet hvar och en, som aldrig så litet känner förbållandena. Det skulle derföre förefalla nägot hvar bra underligt, om Svenska Regeringen, hvars undersåtare nalurligtvis skördade största fordelarne al ilrågavaranide kommunikation, vägrade att lemna medel till elt företag, som ett främmande lands Regering, äfvensom brödrarikets fivansdepartement losvat att understödja och besramja. Också skulle ett afslag fran vår Regerings sida i denna ifråga här på platsen göra ett i yllersta grad obehagligt intryck på sinnena, och måhända iillochmed komma mången all tro, det sigoiaflytanden och enskildta interessen stundom hos I Regeringen gällde mera, än det allmänna bästa. — Alt Stockholm i mer än ett hånseende länge varit afundsjukt på Gotheborg, är en känd sak; men att denna jalousie äfven är så inflyItelserik, att den, i frågor af så allmän vigt som den förevarande, förmår inverka på Regeringens beslut, hvarken man bör eller vill förmoda. vi nåmnde här ofvan, att Engelska Regerinigen, genom Sir Th:s Cartwrights bemedling, för Itillvägabringandet af en paketpostfart mellan Götheborg och Hull losvat ett ärligt bidrag af 35000 pund sterling. betta den engelska Regeringens löfte har dock icke blifvit utverkadt på miniskeriell väg, d. v. s. det är icke nägon proIdukt af en officiell skriftvexling mellan det svenska och engelska Hofvet, utan en frukt af inslytelserika personers enskilda patriotiska bemödanden. Då neml. Sir Th:s Cartwright vid 4. M. ti Konungens sednaste vistande härstädes besökte Götheborg, utvecklade ett par af hans härvarande landsmän, äfvensom åtskillige andra ansedde 1 medlemmar af Gotheborgs Handelssocietet, för Than HeccRkf. rr 1