Article Image
Jernvågs Am— Posttidningen för d. 16:de d:s bekräftar den för några postdagar sedan ingingna underrättelse, att sraaan om jernrägs-anläggningar i Sverige blifvit af Regeringen endast till en del prölvad och asgjord. Mur den länga resolutionen meddele vi här nedan, eler Dagl. Allehanda, det hufvudsakligaste: 110 Regeringen har medgifvii att derest för åndamalet af jernvägsanläggningar ett eller flera bolag bildas, deruti ej mindre inländska än utländska mån lemnas frihet att deltaga genom teckniog för en eller flera till innehafvaren ställda aktier och, derest senom sådan teckning erforderlig kapitalstyrka bliiver att påräkna, samma bolag, antingen gemensamt eller efter den fördelning, som af omsländigheterna påkallas, må undfå rättighet att under loppet al tjugo ar från 1846 ärs början anläxga jerovägar i Sverige ä soljande sor hufvudbanorna och sidolinier na angisna sträckningar: Hufvudbanan N:o A. Fran Stockholm öfver Södertelje, denom Sodet manland, Nerike, norr om sjön Tisnaren, vester om Ås kersund utefter lanasthåjden mellan sjoarne Unden och Wetiern till Rodesund och CUISbors. Vidare öfver Tidaans dalbotten, Fahlbygden, Edsmärens Krondallmännina förbi Nlingsas till Göthehorg. IHufvudbanan N:o 2. Från Stockholm till Tisnaren (vemensam med N:o 1) samt derifrån emellan Glan och Bråviken till Norrköping, Linköping, norr om sjön Sommen till Ekesjötrakten, i sydlig rigtning genom kronobergs län öfver chrislianstads län till Ystad. fufvudbanan N:o 3. Från Stockholm iillUpsala och Celle: samt sornämligast följande Sido-Linier. Från Hufvudbanan N:o 4. I Nerike och Wermland. Från tjenligaste punkten ä Hufvudbanan till Örebro sam: derifran till Nora och Lindes Bergslager; äfvensom mellan Örebro och Wenern, med ulsrening till Philipstads hBeraeslag. I Westerqöthland och Småland. Från jjenlis punat i Fahlbygden öster om sjön Stråken, mot och intill Jonkoping samt vidare Ifrån passande punkt emellan Fahlköping och Alinasäs till Borås, älvensom från en dylik punki till Lidköping. Från Hufvudbanan N:a 2. I Södertörn ull nagon lämplig ort inom dess vidsträckta skosstrakt. I Östergöthtand, Småland och Blekinge, från Linkopinz genom kinds härad förbi W. immerh) till Calmar och vidare till Carlskrona. I Småland. Från Jönköping till Hufvudbanan, vid någon tjenlig punkt sydvest om Eksjö, och I Skåne. Från chrislianstad förbi Lund till Malmo och från Lund till Landskrona och Ilelsiogborg; samt från Hufvudbanan N:o 3. I Upland och Westmanland. Från Upsala till Westeras, Köping, Arboga och Örebro. I WW eslimdmand och Dalarne. Från Westerås till tjenlig purkt vid Dahlellven, och i Gefleborgs Lån. Från Ceslo till Forsbacka Bruk. Innan vederörlig oktroj härför eller erforderliga sororduanlen om jordsafträdande meddelas, skall likväl till Konel. Maj:t, jemte anmälan om hyad i afseend: a bolags bildande och forsätlande i verksamhå blifvit lilljordt, samt om beloppet af aklieeckningen , i underdanighet ingilvas lullständiga planer och kostnadsförslag för hvarje hufvudoch sidobana, upptagande bredden al banorne och af den mark, som erfordras, älvensom, hvad sidobanorna beträffar, om och hvilka deraf til en början beräknas tendast for lorsling med dagare; och skall derjemte bifogas en noggrann bekrifving af den mark, hvarå jernvägarne skor framgå, Samt uppgift om och hvilka ötverensbm melser med jordägare angående marks aftrånnde kunnat träffas; börande bandlingarne håom vara till Kongl. Maj:t ingilna innan slutet if år 1847, vid påföljd, om sådant un derlgftae A I. ar 2 -—

15 december 1845, sida 1

Thumbnail