genom beling skaffa häslar, eller tåligt vänta och vara nöjd om han ej af mången entreprenör och hans drängar, hvilka säkert ej blifva så medgörlige som gästgilvare och skjutsbönderna varit, får erfara flere andra obehagligheter. 5 tio. Kan man såsom regel antaga, alt framdeles få färdas efter utmärglade och förköroda hästar, emedan det ligger i sakens natur, alt entreprenören med mojligaste minsta antal sådana försöker att bestrida skjutsen, så länge de arma djuren kunna släpa sig fram, bå skall man säkert många gånger sakna bondhästarne, hvilka, ehuru ofta små och oansenliga, likväl sällan äro så medtagna, att den resande derigenom kommer i sorlägenhet. Att de resande, som, när, den nya shjulsstadgan kommer att tillämpas, mäste betala högre skjutspenningar, det oaktadt blifva sämre betjente på resor, än nu är fallet, samt att de i allmänhet få vänla längre tid vid skjutsombyfena, och dertill åka langsammare, än nu, torde genom osvanstående vara till komplett evidens ådagalagdt. Sedan således de brister, som vidläda den ostanämnda skjutsstadagan, blifvit visade, torde insändaren få erinra, att, om man änteligen skulle anse experimenter nodiga, så hade det utan tvisvel varit det åndamålsenligaste, att, åtminstone till en början, läta de skjutsande i full frihet få antingen sjellve bibehålla skjutsen, eller, på sält kungörelsen föreskrifver, antaga entreprenör utan förhöjd skjutslega. bå hade det, utan att rubba andra sorhallanden, snart visat sig, huruvida de skjutsskyldige derpå velat ingå. För den blifvande skjutslegan åtager sig ändå näppeligen någon entreprenör skjutsen, utan tillskott af reservlaget. Detta bör klart kunna inses af den stora skilnad, som föresinnes emellan de, som förrätta skjutsen såsom en bifortjenst, och den, som skall köpa båstar, löna drängar och anskaffa åkdon enkom för detta ändamäl och derjemte bafva sin utkomst deraf. Om de förre kunna göra det, om ej just med någon lörtjenst, dock utan förlust, för 46 sk. banko milen, så skulle den sednare behölva vida mera för att gå i land dermed. Det är detta tillskott, som, ehuru något ersatt af den förhöjda skjutsleg zan, likväl tyngst hvilar på reservlagen. Då det i ofvanstående anmärkningar blifvit yttradt om det ingrepp i andra förhållanden, hvilket genom den förhöjda skjutslegan gÖres, så torde det vara nödvändigt, att något närmare, än som hittills skett, redogora för denna lasändarens äsigt af saken. Inom hela landet har skjutslegan varit ansedd likasom en stående värdemätare på alla transport-kostnader, af livad namn det vara må; hvaraf låtteligen inses, at om skjutslegan stiger, så inverkar denna sorhöjning äfven på andra transporter till sjös och Jands inom riket. Det är en känd sak, att allting gäller hvad det kan, och snart skola vi se diligenceoch äångbåts-bolag solja den gilna impulsen, nemligen att sorhoja priserna och säledes för mänga resande, som begagnat dessa inrättningar, omintetgöra eller försvara möjligheten alt resa. Icke nog med, att Svenska allmogen, genom sörhojda reskostnader för alla dem, som vid landtmäteri, besigtningar, värderingar och andra dylika förrättningar beräkna reseoch dagtraktamenten, får vidkännas en direkt beskattning, utan äfven att allt, hvad landtmannen behöfver hemta från uppstäderna, kommer att stiga i samma mån; ty om äfven varor nägon ———— jdZÄL—L— —p— 0 e— —l. —— —— 2 2tan nnarn andan var oanan att f.äaänn.n. Af