visst ej för stränga. Det bör ej heller tillåtas att leka med medborgares förtroende. 8 3 hestämmer representanternas antal från städer, köpingar och landsbygd samt dessas indelning i valdistrikter. Praportianen af de förra synes oss lemligen riklig, dock skulle si ansett det lämplizare att ej bestämma huru många ropresensanter, som, i det hela, borde väljas, utan huru måuga tusende invånare hvarje riksdagsman borde representera, då antalet af riksdagsmän mera rättade sig etter folkmängden. Också finnes mången stad, som ej har 500 invänare och som derför snarare borde räknas till mindre köpingar. Duck åfven detta möjliga missförhållande måste praktiken rätta. Friit val är i alla fall bättre än det vu rådande klafbundna. Ilvarför städer, som eca rättighet att välja mer ån en riksdagsman, ej. så väl som Stockholm, skola få indelas i särskilda valdistrikter, kupna vi ej inse. Något invecklad synes oss också valdistrikternas indelning; dock kan äfven denna först under utofningen riktigare inses och regleras. — 9 3 sluter sig ovilkorligen till den 8de, hvarsor derolver ej heller vidare är alt säga. När riksdagsmannaval skall ske, kan väl ej, såsom i 40 2, så noga bestämmas; ty det beror väl på när riksdag skall sammanträda. Sker det först, såsom förra gången och äfven nu är i fråga, I början af följande nmct, så är det väl för tidiat alt välja riksdagsmän redan i Aug. af det löpande. Dock, detta är en bisak, som första riksdag närmare kan bestämma. Uppgörandet af röstlängder i behörig tid är högst nödvändigt och bestämmelsen derom i 41 3 derför ganska riktig. Granskningen af röstlängden af alla valberättigade, som 12 2 föreslår, synes mig deremot något vidlyftig, ochså torde erfarenheten väl äfven i detta hänseende ge en enklare utväg vid banden, såsom genom deputerade, vissa distrikter isender, eller dylikt. — Ske kan väl riksdagsmannaval ej på annat ställe, än 43 2 bestämmer. — Äfven kallelsen dertill synes oss, enl. 44 2 ganska förnuftsoch ändamålsenlig. Åsven mot 43 2. som afhandlar valsättet, synes oss ingenting hufvudsakligt vara alt anmärka, som ej genom erfarenheten kan komma att afbjelpas; tvertom synes oss der här föreslagna valsätt med särskilda sedlar för hvarje slag af röstantal, enhlare och säkrare, än den vanliga sammanblandningen, och valsedlarnes insändande äfven mindre tidspillande och trassligt, än fullmakters utgifvande och pröfvande för de frånvarande. Dock kan det väl hända, att tiden kan lära en ett ännu bättre valsätt. — Flesta rösternas bestämmande af valet, lottning imellan dem, som erhållit lika röster, och omröstning sester giltig afsägelse, hvilket allt bestämmes i 16 2, år så naturligt, att derssver inga kommentarier behösvas. Fullmakts-sormuläret till riksdagsman, som 47 3 innehåller, synes oss kort, enkelt och tydligt; allt stora förtjenster, som bör göra fullmaktspröfningen vid riksdagen lätt och snabb. 18 3 bestämmer huru vid valet sorhållas skall i Stockholm och de ståder, som ha tvenne underrätter. — Bestämmelsen, att det, på dylika ställen, cbör förstås om andra underrätty, finna vi något dunbel; dock är det en bisak, som ej bör föranleda några invänd