Article Image
gå i landsflygt till England. Han kom sedan till den åsigten, alt folkets materiella välfärd var det absoluta föremålet, statssarmen blot ett underorånadt. Derigenom leddes han till några obestämda åsigter om gemensamhel till esencom, arbete och upplostran, hvilka han nedlade i sin Voyage en Iearie, som har siseit sciten sil! navn. Senare giundade ban en tidning, le Popiullaire, hvari ban bekämpade de öfriga kom munistiska fraktianerna, så väl som republikanerna; ban mente för öfrigt, att kommunismen redan funnes i sin brodd i åtskilliga krisltna institutiorer, såsom i klosterväsendet, och betraktade den derför, såsom kristendomens slutliga fulländning. bemobratien ville han blott veta betraktad såsom en öfvergäns till det rena nalurtillstandet, statens upplösning i anarkien: dock skitjer han sig från de förut omtalta Egalilafrerne deruli, alt ban menar, alt det elierlängtade tillståndet ej han åstadkommas cenom våld, utan derigenom, att de enskilda frivillie! uppgilva sin egendomsrått(.), liksom deruti, alt den ej fordrar familjens upplösning, emedan egendomens gemensamhet också dessförutan han hstaREAmmas— Denna frokilon tyckes vilja era opaem Betydelse genom de såkallade cours irariens, sammankomster, der det hålles loreRag och upplåses stycken ur Cabets skrifter. Den vinner allt mer öfverhanden öfver de andra saktiånerna och utbreder siz ända till Schweiz och Elsas. Från densamma hafva dessutom flera försök till föreningar med de öfriga fraktionerna utgått; hittils halva de bestått utan all förbindelse med hvarandra. Genom denna oförtrutenhet och ilver, så väl som genom Gen religiösa anstrykningen, citationer ur bibeln o. s. v., hvar. med det, enkannerligen efter lLamennais exempel, uppträder i talrika flygskrifter, skall detta parti kanske ännu en sång komma att spela en roll. bå Stein säcer, att det är friheten, vid hvars namn Europas nutid darrar, djupt upprörådt i sitt innersta, så kunna vi hvarken gifva honom eller Europa rått i detta hänseende, utan svärtom säga, all det endast är for frihetens missbrul: man bör taga sig till vara, samt prisa oss lyckIiga, att de utsvåfningar och förvillelser, hvartill också detta mensklighetens högsta goda, genom en ensidig och ra uppfattning kan föra — och just det höasta, det sublimaste är mest blottsläldt för missbruk — så hlart äro stallda oss för ogonen i de här skildrade rörelser, att det ej bör blifva svårt att akta sig för dem. — Sanningens erkännande kan blott besordras, genom betraktandet af dess tersken i en förvänd verld ANm—— t..cTDTe:.2. dd OD.

13 september 1843, sida 2

Thumbnail