dra rent ut irreligiositet. Krummachereka sårbannelse-predikan i Bremen ), var ju äfven iåsamma anda, och krummacher är i Berlin mottagen as inflytelserika män; ja, han har t. o. m. varit hos Konungen. Ösverhufvud gynnas uppenbarlizen osvanefter synnerligt den strängt troende fromteten, och alla i Konungens närmare omgifning tillhöra nu detta parti. Också hafva på högre impuls, Berlins prester sammanträdt, för att rådslå öfver medel, huru själaomsorgens inverkan och det kyrkliga lifvet i vår stad, skulle kunna väckas och befordras. Såsom första medlet dertill hafva de ansett ett strängare firande af Söndagen tjenligt och derför, i fersamlingarne, utdelat en liten skriit, hvari ett flitigt besök af gudstjensten, ashallandet från alla verdsliza göromål och från bullrande nojen om Söndagen, på det ifrigaste rekommenderas. Också föreningar till ett ifrigare firande af Sendagen, hasva redan bildat sig, och polislagarne mot handef under gudstjensten, skola strängare bandhafvas. Berlinarne yttra imellertid ganska lifen tillfredsställelse med dessa, direkte blott på yttre fromhet syftande bemödanden och inrättningar, och frukta ännu större inskränkningar af sitt Söndag nöje. En liten skrift, som skulle vara ett svar på den lilla presterliga traktaten, är, trots den sorkunnade pressfriheten för inhemska ämnen, genast seqvestrerad af polisen.) Men det betänkligaste steg, som blifvit taget af Konungen, till den positiva religionens intresse mot tidens filosofiska tendens, är Prof. Stahls) och Geh:rådet Schellings anställande vid härvarande Universitet, och den derigenom, på sätt och vis, officielt uualade förkastelsedomen öfver Ilegelska silososien, hvilken, under förra regeringen, isynnerhet gynnades. eeheiling kallar den föreläsning, han håller inför ett ganska stort auditorium (till en del bestående af stadens förnämsta och mest bildade personer) ), ypenharelsens filosofie, och har lofyat alt bringa filosofien i öfverensstämmelse med den uppenbarade religionen; ett stort ord, hvars ver liggerande man, med spänd väntan, emotser, knappt skulle man dock tro, att det vore honom möilict, alt uträtta något synnerligt i detta. afseende; ty han har förvärsvat sitt namn i slutet af förra åäårkhundradet; men, under de 42 åren af det närvarande, ännu ej låtit trycka något, och man borde väl tro, att ett så vigtigt resultat, som han lotvar, svårligen hade kunnat förblifva obekant så hatge, om han ej först nyligen funnit det, hvilket dock ej är sannolikt. Helzselska filosofien blir nu inzellertid i Evangeliska kyrkotidningen och i enssilda brochurer, rent ut sramståld såsom Panthoism. Ochksa de samla lutheranerna, som ej ansagit den, af förra konungen införda, unionen mellan crengeliska kyrkorna, börja nu ater bliva mycket haaljudda, och drifva, i connivence med konsisteriorna, sitt proselytmakeri på det ifrigaste, samt Åå ra derigenom den allmänna ordningen. Antalet af deras anhängare är ingalunda ringa. Så besvärjas mörkrets andar upp från alla sidor. så mycket mer hotande, som de, hvilka borde möta dem, snarare synas förena sig med ödem. Så har t. t. e. en vål känd insändare i Skånsta Correspondenten tagit Pastor Scotts parti mot Svenska nationen, och pastalt honom hafva fullkomlict räll i den svarta målningen, han gjort af densamma i Amerika. Cerna medgifva Vi, att den ännu innebär mycket dåligt som måste utrotas; men det sker ej genom anathemer utan genom upplysning om detta i ord och — exempel; och så depraverad är den i alla fall ej, som Herr Scott behagat måla den, aldraminst i jomfördse med en nation; der man ser unga fickor supa lika tappert som en arbetskarl hos Oss, hvilket lär vate sallet i nykterEtt motstycke till Ur Scotts och konsorters; ty vära såkallade läsareprester kunna gerna räknas a till hans själaförvandter. Red. ) Det, som så fruktar skärskadning, kan dock at drig vara hygdt på riktiga grunder. Red. ) Densamma om hvilken vi talte i sjor i artikeln om Revolution och Reaktion, och som af sitt auditorium tvangs att moderera sin pafviska ton. Ä i ) Öfverkonsisforialrådet, den berömda Neander,