kunna åtaga sig att bedöma tillförlitligheten af en så komplicerad bygsnad, som ett angfartyg faller snart sagdt inom omöjlighetens område, och anskaffandet af så qualificerade män år utan tvifvel ett af de svåraste uppdrag, vederbörande magistrater någonsin kunnat erhålla. Sagan om barnet, som ville hafva den i vattnet sig afspeglande månen, torde snart nog i sjelfva ver kligheten erhålla sin motbild, och då först torde man inse, att man, till följe af sin inskränkta omdömesförmåga, begärt en orimlighet. Vida ändamålsenligare hade det varit om Regeringen, då den vill betrygga allmänheten emot olyckshändelser genom ångbåtsfarten-, vid högt vite ålagt hvarje ångfartyg att alltid medföra en god stormpump och, åtminstone då fart skedde öfver större sjöar, en skeppsbåt, som, om någon olyckshåndelse med sjelfva fartyget inträffade, vore stor nog att rymma så många passagerare som man, i medeltal taget, kunde anse motsvara det antal som plägar åtfölja ångbåten hvarje gång den anträder en resa. Nu deremot äro våra Svenska ångfartyg, ätminstone de som anlöpa Götheborg; endast försedde med en liten häckjolle, hvilken, om eld utbruste å fartyget i en större sjö, t. ex. Wenern, på sin höjd vore stor nog att rädda 10 å 12 personer från det öde att antingen omkomma i lågorna eller vattnet. Att en god stormpump är af nöden på ett ångfartyg, bevisas säkrast af ångfartyget Amiral v. Platens i Ekens skärård nyligen timade olycka: hade fartyget haft en sådan ombord, kunde det snart hafva blifvit hjelpt ur sin nödställda belägenhet och mycken tid, som nu gick förlorad, besparats.