BATTEG.sek PULISNYMETER. POLISEN: Tegelstöld. Ett parti tegel har en tid bet fonnit sig och befinner gig ännu vid Grefbron, upplagdt för en ingeniör Göranssons räkning, uader åkaren Per Wilhelm Forsbergs tillsyn. En dag i förra veckan behagade åkardrängen Anders Johan Jonasson att begifva sig med häst och fordon till tegelupplaget., helt lugnt pålassa 100 atyken murtegel, köra derifrån och försälja det på sådant sätt åtkomna teglet till en murare för 6 riksdaler. Att så der midt på ljusa dagen och i allt folks åsyn tillegna sig sia nästas egendom, kunde dock ej länge bli ostraffadt; inom kort blef Jonasson genom Försberg presenterad för polisen. Jonasson ansåg det ej vara mycket bevändt med att neka, hvarför han omtalade hela förhållandet. Muraren, till hvilken teglen sålts, återlemnade desamma utan ersättning vid underrättelsen om att de voro stulna. Jonasson var i går inkallad till poliskammaren, hvilken öfverlemnade den vidare ransakningen till rådbusrätten. ILANDSORTEN. Skeppet Edgars fårlisning å. Fisngrundet. Vid rådbusrättens i Göteborg tredje afdelning handlades i onsdags ett sjörlttsnål, som i flera sfseender är snmärkvingsvärdt. Frågan gäller skeppet Edgars förlisning den 3 sistlidne oktober månad, och är den å fartygets befälhafvere, kapten. Patersopy uttagna stämning af följande lydelse: wTill rådhusrätten i Göteborg. Under befäl sf sjökaptenen ÅA. W. Paterson afgick den 26 sistlidne september från NederKslix det härstädes hemmahörande barkskeppet Edgar; destiderddt med inhebaftvande full last af plankor till Algier. Sedan fartyget med förmånliga vindar, utan att något anmärkningsvärdt infräffade, fortsatt resan till den 3 derpåföljande oktober klockan något öfver 6 på morgonen, vid hvilken tid detsamma, enligt kapten P:s afgifna sjöförklaring, efter beräkning skalle befinns sig på ungefär 15 minuters afstårt iONO., Ug-o8t från Finngrundets fyrskepp, bemärktes, eåsom sjöförklariogen upptager, under bält storm ef NNV., en prick förat, hvars färg i anseende till den ännu rådande skymningen icke kunde utrönas, hvarför rodret genast lades bårdt styrbord och fartyget bringades bidevind NO. hän. Just då fartyget kom i vindan, törnade det emellertid på ett undervattens stengrund och blet efter några stötar stående fast, hvarvid rodret afrycktes och löskölen uppflöt vid eidan.. Fartyget sprang dervid genast läck och var efter en kort stund fullt af vatten; dock vidtogos de åtgärderna, att alla segel uppgigades och, för att minska fartygets arbetande på grundet, stormasten kapades. Föratom dessa uppgifter innehåller sjötörklaringen vidare, att fartyget sedermera lade sig på sida, så att sjön bröt öfver däcket, hvarför det blef nästan omöjligt att vistas på däck; att efter hållet skeppsbåd beslutits, då intet-kunde göras för bergmng af fartyg och last, att lemna far: tyget, medan ännu båtarne funnos i bebåll, för räddning af lifvet; att dertör tvenne båtar sattes i sjön, hvarefter vraket lemnades kl. 11 f. m; antagande kapten Paterson, ait fortyget stött någonstädes på Fifögrundet utom sigte af fyrakeppet; att de skeppebrutoe kl. 2134 e, m. påträffat nordtyska barkskeppet Leopold II, fördt af kapten Rathke, der de kommo ombord; att båda bä: tarne bergets och den ena Jemn:tas. till kapten: Rathke såsom bergarelön och ersättning för vistelsen ombord till den 5 på morgonen, då skeppet ankom utentör Arholma dite kapten Paterson och besättningen rodde i land; att från Arholma resan fortsattes gamma dag med åvgf. Alexander von Humboldt till Stockholm, ditankomsten skedde på aftonenj och slutligen, att kapten Paterson icke kunde tillakrifva den skedda olyckan snnan orsak. än möjligen strömsättning. Utan att vidåter återvända till det strandade get-eter eljest för detsamtmar bergning med innehafvande fäst, inventarist och handlingar vidtaga någon åtgärd, hemsände kapten Paterson hit till Göteborg den 7oktober besättningen, tillsammans 11 men, som å härverandesjömansbusblitvit påmönatrade, samt-sfreste sjelf äfven ssmma dag hit till-staden, hvarefier någon omsorg ifartygets, dess rederis e!ler godsegarnes intresse från hans sida btöfvate. Skeppöt Edgar.var. för. en-summa sf 50;000 rår försäkradthos Göteborgs och Böbuskins sjöassuransföreving, hvilken elltsåi följd af förlisälngen lider -en. .betydligs förlust; och som föreningen, vid gransknivg af: dels de omständigheter, som varit förhanden före och vid skeppets förolyckande samt föranledt hifidelsen, och delsrkapten Patersons förhållande derefter, funnitsdem vara af beskaffenhet, att desamma böra stämplas, såsom vårdslöshet vid fartyge förande och grof försummelse vid iakttagandet af redares; godsegares samt försäkringsgifvares rätt och bästa, föranlåtes föreningen, genom uadertecknad verkställsnde direktör, härigenom anhålla om stämning och kallelse-å-nämde-kapter Patsrson med. påstående, att han måtte förpligtas godtgöra helå-dön förlust assuransföreningen kommer att lida genom utbetalning af assuränsersättning till skeppet Edgars rederi,: hvarjomte föreningen förbehåller eig Tätt att, i mån af .de upplysningar, som under. rättegången kunna: vinnas beträffande kaptew Patersoog förhållande vid.skeppets förolyckande samt före och efter händelsen, få mot honom främställa de atsvarspåståönrden, hvartill föreningem kar finnw big befogad; och torde svarånden jemväl åläggas gälda föreningen ränta och ersättning för rättegåugskostnaden: ! Göteborgs och Bohusläns sjöassuraneförenings vägnar. Wm Fleetwood. Då målet påropades, inställde sig å kärandeeidan friherre Fleetwoodj-biträdd af häradshöfding Chrysander, samt kapten Putorson personligen. För att belysa åtskilliga förbålländen rörande denna förlisning, inlemnade käranden en del handlingar, telegram m. m,sshvärafi ffbonitat des, att det första telegram som hitkommit från kapten Paterson endast ionebållit 20 ord samt förmälte, att fartyget totalt förolyckate,; Emellertid bade ångfarityget Neptun; som utgått från Stockholm, fem dagar eenare funnit EdgstUnnuw upprättetående å gruodct samt för öfrigt i det skick, att från detsamma en mängdsinventarier, proviant o. s. v. kunde bergas af ångaren. Däcks-. lasten hade då varit orörd. På grand af sävtl det ofvannämda som ett sedermera. från kapten P. afsändt telegram: — hvilka båda af kärandeparten påstodos ha varit missledande — trodde rederiet och assuradörerna; att fartyget vore totalt tillspillogifvet, och vidtogo fördenskull icke LS nast några ätgärder för detsarmäs bergnivg. Då de slutligen fiogovkanbkap: om verkliga förbållandet, kunde icke något verksamt uträttas. Käranden upplysta vidare, avt kapten Paterson, vid sin ankomst till Stockholm ett par dagar efter förlisningen; berkttättör flera personer, attfyrskeppet Finngrundet drifvit från sin platsoch derigenom föranledtolyckan — en berättelse eo ifvit. totsverket anledning. att. genast atsändå Ångaren Frey tull stället, då emellertid denna uppgift befanns sakna grund. i led avledning af att.kaptenPatersons sjöförklaridg vore i flera afseend lständig och