j I Korrespondenser från landsorten. Smedjebacken i augusti. Strömsholms kanal är en särdeles vacker passage och erbjuder många vackra taflor som förtjena att betraktas. Att dess trafik är ytterst liflig, behöfva vi knappast nämna, då det är allmänt bekant att den är otillräcklig att tillfredsställa bergslagens behof, hvarför man ock med stora förhoppningar motser den tid, då den nya bergslagsbanan från Stockholm skall börja sin verksamhet, till fromma för bergsbrukets, på senare tider med stora steg utvidgade verksamhet. Om man undantager en och annan oordning efter kanalen, som ej borde ifrågakomma, fåsom att skutskepparne tidt och ofta ligga i vägen för de i reguliera turer gående ångbåtarne, och att ej någon hamnordning finns vid Smedjebackens hamn, är äfven färden gärdeles behaglig. Att, som sagdt, hamnordning saknas, är så mycket mera anmärkningsvärdt som Smedjebacken trafikeras af ej mindre än 6 ångbåtar med bestämda turer, 3 lastdragare samt omkring 50 jakter. För några år sedan egde ej denna lastageplats hälften så stor trafik som den nu har, och ändå ser man, hvart ögat vänder gig, stora hopar af malm, jern och trävirke, hvilka ligga och vänta på transport. Det må med skäl sägas, att då Strömsholms kanal byggdes, gjorde man en stor missräkning i afseende på bergslagens industriela framsteg. De storartade utvidgningar vid jernverk, hyttor och verkstäder, hvilka på senare tider blifvit utförda, de i stor mängd tillväxande gruföppningarne gamt den arbetsamma och företagsamma befolkningens berömvärda sträfvanden framkalla förökad produktion och ge med hvarje dag starkare aftärslif åt denna ort. Smedjebacken eger för närvarande fera valsverk, deribland ett större för jernvägsskenor, nybygdt och med stora resurser, samt ett för telegraftråd, vid hvilka arbetet går raskt undan och stora beställningar ej saknas. Flera närliggande jernbruk producera med stor framgång Sspegeljern4, afsedt för finare stålarbeten, hvartill de snart sagdt outtömliga malmfälten skänka sina värdefulla skatter. De stegrade jernpriserna sätta äfven i närvarande stund förlagsmännen i tillfälle att uppoffra snart sagdt huru mycket som helst på ett grufföretag, hvarföre man utan tvifvel ett annat år torde få se ännu mer öfvertygande bevis för behofvet at förökade transportmedel. — Tackjernet har, som bekant, i år stigit öfverhundra procent. Tilförseln af födoämnen blir också i följd af den förökadeverksamheten allt större och större, och hvad största delen af Vesterdalarne behöfver har också sin väg öfver Smedjebacken och Grangärde, till hvilket sistnämda ställe transportkostnaderna inärvarande stund falla sig särdeles dyra genom de många omlastningar, hvilka äro nödvändiga. Genom Vessman—Barkens jernväg irodde man sig vinna många fördelar i detta såväl som andra afseenden, men den har föga eller iatet kunnat uppfylla hvad man önskat, och många röster hafva höjts för kanalens utsträckning ända till Grangärdes kyrkoby, hvilket utan tvifyel skulle bereåt en stor lättnad i kostnader och en raskare samfärdsel med de orter, hvarmed bergslagen står i förbindelse. Denna önskan torde dock nu mera vara öfverflödig, om, som väl skäl borde vara att förmoda, Stockholms bergslagsbana får den önskade utsträckningen till Vesterbergslagen.