Article Image
o X . Korrespondens från Nyköping. (Till Dagens Nyheter.) Af ringa betydenhet har alltid den beröring varit, som egtrum mellan orterna af Nyzöpings län, belägna norr och söder om den ås, som delar länets vattendrag; men än mindre har denna beröring blifvit, sedan vestra stambanan afskar länet i två halfvor, den ena med Ny: köping, den andra med Eskilstuna till hufvudort. På ena sidan om denna bana, den norra, framstå i materiel väg en stigande företag samhet och i iutellektuel en lefvande medborgerlig anda, hvarpå associationerna i Eskils tuna, folkmötena och den vid Bie upprättade folkhögskolan äro bevis. På södra sidan deremot skönjes hvarken industriel eller medborgerlig lifaktighet. Fallen i Nyköping aflemna ännu, utan att dessförionan hafva istörre mån gagnat, sin betydiga vattenmassa åt Byfjärden; länets största insjöar, hvilka, till den inre kommunikationens underlättande, borde på tjenliga punkter sammanlänkas, hafva ej ännu fått de händer förenade, de på flera håll utsträcka emot hvarandra; och den medborgerliga anda, som framkallar offentliga öfverläggningar rörande allmänna angelägenheter för att i hvarje särskildt fall vinna öfvertygelse om det mest lämpliga, slumrar fortfarande. Denna slummer kommer synbarligen icke ens att störas af de förestående vigtiga valen till en ny andra kammare, utan får man nog, äfven denna gång. bevittna, att valresultaten äro att tillskrifva antingen en ren slump eller hemliga bearbetningar. Det tyckes dock, att inom hvarje valdistrikt borde finnas någon valberättigad person med nog känsla för det allmänna bästa för att underkasta sig det besvär och möjligen äfven de obehag, hvilka sammankallandet af ett valmöte kunna medföra. Såsom undantag från den allmänna domning, jag i det föregående tecknat, framstå visserligen de båda förslag till Nyköpings förbindande medelst jernväg med vestra stambanan, hvilka nu bearbetas. Det ena af dessa, omfattande en linie till Flen, omhuldas egentligen af Nyköpings stad; det andra, upptagande en linie till Mölnbo, har vunnit lifliga sympatier inom hela den landsort det afser. Då Nyköping, med mindre uppoffring än som tagits i anspråk för Flen linien, kunnat befordra Mölnbolinien, men detta oaktadt lemnat denna linie ur sigte, måste öfvervägande skäl för ett så dant beteende förefinhas. Dessa antydas vara: en påräknad stark transitotrafik till Oxelösund, en förmodad lifligare beröring med det inre af länet och en, till följd häraf, lättare uppkomst af anläggningar här på platsen, hvari genom folkmärgd, rörelse och egendomsvärden skulle stiga. Det förstoämda skälet kan dock icke tilläggas någon synaerlig vigt, så länge Flen—Eskilstuna-linien icke är antagen, och dermed ser det tör närvarande ganska tvifvelaktigt ut, då Eskilstunaorteao på senare tid visat större benägenhet att vända sig på ena sidan åt Katrineholm och på den andra åt Södertelje. Hvad det andra skälet beträffar, är det deremot obestridligt, att Flen-linien skall framka!la en liflizare beröring än hittills med det inre af länet; men om denna lifligare samfärdsel kan komma att återgälda de stora uppoffringar, som ifrågasättas för banans erhål lande, är högst tvifvelaktigt. Det tredje skälet åter gäller lika mycket tör båda de ifråga satta linierna. Tillämpas de båda förstovämda skälen på Nyköping enskildt, inses lätt: att fördelen af transitotrafiken, då Nyköping ej blir utskeppningsorten, nära nog kommer att uteslutande falla Oxelösund till godo och att den inre rörelsen på Flen-linien i betydlig mån blir abaorberad af de hamdelsotablissementer, hvilka komma att uppstå utefter hela linien. Varsamhet å stadens sida i bidragsväg bör derföre göra sig gällande, ty äfven det nyitiga kan köpas så dyrt, att fördelarne at dess erhållande icke motsvara uppoffringarne. I dessa dagar har den id6 uppdykt att, för den händelse Mölnbo—Nyköpingslinien kommer till stånd, lemna Flen linien åsido för en linie från Nyköping till en station på östra stambanan, strax porr om Norrköping. Om vid anläggningen af vår första stambana, den vestra, man omfattat den naturliga idp, att låta denna bana framgå på den gamla varuoch poersontrafikens linie, d. v. s. norr om Mäla ren, hade af samma skäl södra banan blifvit riktad från Stockholm utefter kusten till Norrköpiog och derifrån, såsom nu, tvärsöfver till Jönköping. Då det förra icke skedde, förrycktes stambanornas naturliga lägen och detta bar i sin ordning framkallat behofvet af flera bibanor än avnars hade inträffat. Att nu vilja. hvad södra banan angår. upphielna saken.

24 juli 1872, sida 2

Thumbnail