skola kraftigt bidraga till ett bättre regultat i afseende på folkskolans arbeten. Man behöfver dock endast genomläsa dessa inspektörers berättelser för att finna att vi ännu cj kommit längre än fill början, af det stora arbetet, att ännu mycken villfarelse råder om folkskolans uppgift och om vigten af kunskapers förvärfvande, att mycken lojhet, att ej säga ren fientlighet, ännu påträffas hos många af dem, hvilka i främsta rummet borde känna sig manade att med all kraft arbeta på upplysningens spridande bland befolkningen, och att med få undantag andan inom kommunerna, till hvilkas initiativ folkskoleväsendets ordnande blifvit i så väsentlig grad öfverlemnadt, på långt när icke är sådan, som lagstiftningen påräknat och som den riksvigtiga angelägenheten ovedersägligen borde framkallat. I ett par följande uppsatser skola vi lemna några teckningar efter naturen af åtskilliga folkskolor i Södermanland, om hvilka vi varit i tillfälle taga personlig kännedom och hvilka gifva en temligen fullständig bild em detta landskaps skolor i allmänhet.