Engelska kupolfartyget Captains undergang. Telegrafen har redan i korthet omtalat den förfärliga olyckshändelse, hvarigenom engelska flottan förlorat ett af sina yppersta fartyg och landet 500 af sina söner, ty så stor besättning hade detta fartyg. Captain gick till botten med man och allt i närheten af Cap Finisterre, natten till äen 7 sept. Skeppsbrottet måste hafva försiggått mycket hastigt, ty ännu kl. 2 på morgonen befann sig Captain nära intill Lord Warden, sir Alexander Milnes amiralskepp, men i daggryningen var det försvunnet, endast dess båtar och några stänger syntes efter detsamma på vattnet. Ombord på fartyget befann sig den bekante kapten Cowper Coles, fartygets konstruktör, som omkommit med det fartyg, som ansågs vara den vackraste produkten af hans snille och hvilket han fått bygga helt och hållet efter sin egen ritning. Det var under en mörk och stormig natt denna olycka inträffade, som ännu ej kan förklaras. Times säger, att denna olyckshändelse är en bland de svåraste som någonsin inträffat till sjös. Telegrammet om olyckan är afsändt till amiralitetet från den spanska staden Vigo af amiralen Milne, som säger att vid 2-tiden den 7 på morgonen plötsligt uppstått en ytterst häftig by från sydvest med svår sjö. Captain hade två dubbelverkande maskiner, hvardera drifvande en propeller om 17 fot i diameter. Maskinernas nominela styrka var 900, den indicerade öfver 5,400 hästars kraft. Drägtigheten var 4,272 tons, det låg 24 fot 6 tum djupt akteroch 22 fot förut. Fartyget förde 4 st. 600-pundiga och 2 st. 100-pundiga kanoner, af hvilka de förstnämnda voro placerade 2 och 2 i fartygets begge torn, de två andra på däck, den ena för-ut den andra akter-ut. Tornen vredos omkring af särskilda ångmaskiner. Enligt ett sednare, till London ingånget telegram, lär ett icke obetydligt antal af de ombordvarande ha blifvit räddadt. Skörden i England, som nu är fullständigt inbergad, är i allmänhet öfver medelmåttan.