Article Image
sattes mannen på 4 dygns vatten och bröd. — Riksdags-Nyheter. Jernvägsfrågorna. I går drabbade inom båda kamrarne andarna tillsammans och tuktade hvarandra. Jernvägsfrågorna stodo främst på föredragningslistan. I afseende på det af regeringen, enligt den en gång uppgjorda byggnadsplaner, begärda anslaget af 3,100 000 rår till fortsättning under 1870 af arbetena å nordvestra stambanan, uppstod en lång öfverläggning i såväl första som andra kammaren. Striden gällde dock ej huravida densa summa skulle beviljas eller af.lås, utan huruvida en million derat skulle få användas redan innevaraude år, och arbetet sålunda under nästa år i samma mån inskränkas. I första kammaren väckte hr Montgomery-Cederbjelm förslag härom, i andra kammaren frambars det af hr Myrtin. Skälet för detta arrangement, som uppgafs vara ecdast en bokföringafråga, var dena i landet rådande nöden och nödvändigheten att bereda tillfälle till arbetsförtjenst åt de många, som nu gå arbetsoch brödlösa. Gecom att bifalla detta förslag skalle 2,500 å 3,000 personer bereda3 arbetsförtjenst. I första kammaren understöddes förslaget af statsrådet Adlercreutz samt herrar Wallenberg, A. C. Raab, Schartau, Wern m. I, men bestrids af herrar Funck, C. G. Mörner, Tornerhjelm, Bildt, De Marå m. ft., dels på grund deraf att man ej borde på något sätt rubba den finansiella plan för jernräg.byggnadernas fortsättning, som man en gång autagit, och dels derför att ökade arbetstillfällen i Wermland skulle lända till föga fromma för de landsdelar, enkannerligen Småland, der den största nöden rådde, hvilka i stället borde bereda3 arbetstillfällen på närmare håll. Deremot invändes åter, dels att röd äfven rådde i vissa delar af Wermland, dels att nöden vore stor i det närliggande Dalsland och dels att småländingarne gerna skulle söka sig dit, der de kunde få arbete. Tillägget bifölls också med 74 röster mot 37. Inom andra kammaren underitöddes herr Myrtias förslag af hrr Hedlund, Anders Ericsson, Nils Andersson, Olof Olsson, Hedengren, statsrådet af Ugglas, P. Olsson från Helsingborg, And. Jonsson, Uhr, Lindström, Mannerskantz, Leffler, Medin och Berger. Utskottets förslag, i öfverensstämmelse med regericgens proposition, förordades af hrr Björck, Keij, Iierta och Siljeström, hvilka ej ville afvika från den ea gång uppgjorda arbetsplanen. Hr Astrand ville ha summan anvisad till påböriande af arbetena å östra stambanan från Nässjö. Vid anställd votering segrade hr Myriios förslag med-86 röster mot 85 — hvilken enda röst således beredde arbeisförtjenst åt många. Utan diskussion biföllv båda kamrarne förslagen om bidrag af230,000 rdr tilljernvägen Degefors--Frykeo Nordvestra-banan samt för 1870 ett anslag af 300,000 rår till stationshus i Stockholm. Öiver de många motiozer, främst hr E. Sparres stora förslag om byggande af banor i olika delar af riket, har utskottet afgifvit ett särskildt betänkande, i hvars första puukt föreslås, att riksdagen, med afslag å hr Sparres motion, i hvad den rör bausyst-met, måtte bostämma riktningen af Norra stambasan från Toureberg vid Stockhoim—Upsalabanan öfver Serva:la, Norbergs bergslag, Avesta till Storvik vid Falu—Gefle-banan, från hvilken punkt Norra stambanan sedermera skulle fortsättas norrut. Då utskottet ej föreslagit riksdagen att anvisa rzågra medel till den sålvada förordade bansträckningen, gällde det endast nu att få sträckningen bestämd — et: försök således att binda händerna på kommando riksdagar, hvilka skulle bevilja medel. Det visade sig dock snart, att statsutskottsmajoritetens förslag ej hade stora sympatier inom kammarna. I den andra, der denna frågas behandling började redan på förmiddagen, uttalades oförbehållsamt af fiera talare det olämpliga uti att nu bestämma riktningen af en bana, till hviiken ran ej kunde anvisa något anslag. Utskottet hade emellertid några medhållare. I öfrigt talades vidt och bredt och länge och väl dels om de principer, som hädanaftftor hära göra sir sällande vid iernväsars

1 maj 1869, sida 2

Thumbnail