torget; Inom den klass, som de omkomna sjelfva tillhörde, teoknas ock bidrag å listor, framlagda på restaurationer för arbetare. Sjöfartsnotiser. Haverl. Skeppet Amalia, hemma i Rostock, som strandade å kusten utanför Söderhamn för någr: dagar sedan, har blifvit länspumpadt och kommit flott samt införts til Stugsundet vid Söderhamn. der det nu ligger under körhalning. — Nya grand. Vi omtalade för en tid sedan att norske kaptenen O Ambjörnsen, förande skep pet Alma fån Tönsberg, 1 öppna sjön utanfv: Yandhamn stött på ett okändt grund. En annan noisk kapten, Bjönnes, förande skep pet Waverley, lärer förra hösten upptäckt ett an nat okändt grund i Bottenhafvet, då han hade fyr fartyget Finngrundet i SO till O. på kompassen och på ett afstånd af cirka 2 qvartmil. Skeppet låg vid detta tillfälle omkring 16 fot djupt. — Skeppsbrott. Af styrelsens för Burean Veritas i Paris sednast offentliggjorda redogörels framsår, att antalet fartyg, som totalt förolyckatunder sistlidne avril. uppgår till 159, af hvilka I voro engelska, 19 franska, 12 svenska, 10 norska 9 amerikanska. 9 banuoveranska, 7 holländare, 4 österrikare och 29 af diverse andra nationer. 21 fartyg antagas hafva gått förlorade med man och allt, enär inga underrättelser om dem ingått. Under Januari inträffade 410 skeppsbrott, under Februar: 263, under Mars 2693; tillsammans 947. Lägges dertill antalet för April (189), så hafva innalles 1.186 fartyg lidit skoppsbrott under tiden från den 1 Jan. till den 1 Maj 1366. — Nytt fartyg. Det första för Hernösandskeppsbyzgeribolar, å stadens varf bysgda fartyg. gick den 26 d:s afstapeln och erhöll namnet Primus: det år af vacker konstruktion, bygdt af hyggmästaren Strandberg, mäter cirka 150 läster, kommer att tacklas till barkskepp och föras af kapten A. Hartz-ll. Stort änsfartvgå. Änefartyget Mauritius anlände den 30 på f. m. från London och kastade ankar å Elfsboregsfjorden, enär ångaren, tillfölje af sitt djupgående, ej kan inlöpa i Göteborgs hamn. D tta fartyg är det största i sitt slag, som hittills anlupit Göteborg och den första ångare som afvår derifrån direkte till Newyork. Den är riggad som fregattskepp, mäter 2,135 register tons, har maskin om 300 hästars kraft samt är, enligt engelska för fattningarne, berättigad att medföra 809 mellandäcksoch 80 kajutpassagerare.