För jen från Köping till Göteborg, enlig extraordinarie taxan en nedsättning af 12 öre p centner; för trävaror från Köping till Göteborg, enlig extraordinarie taxan en nedsättning af 32 öre p 10 kubikfot; (för stenkol och cokes från Göteborg till Kö ping, enligt extraordinarie taxan en nedsättning af 21 öre pr centner, och att, ehuru från Örebro till Stockholm Hä 5,6 mil kortare jernväg än till Göteborg, genom den extraordinarie taxan, frakten för jern från Köping till Stockholm är 5 ör pr centner högre än till Göteborg; v för trävaror från Köping till Stockholm är 325 öre pr 10 kubikfot högre än till Göteborg, och för stenkol och cokes från Stockholm till Kö ping 10 öre pr centner högre än från Göteborg till Köping. Af förstnämnda handlingar synes vidare: att fastän k. trafikstyrelsens utgifna samling af cirkulär? är dateradt den 31 Juli, och öfverenskommelsen med direktionen för K-ping—Hultbanan den 4 Juni, så har den sistnämnde ej med ett ord omnämnts i den förra, Om man häraf drager den slutsats, att den k. styrelsen sjelf blygts för att offentliggöra den ännu hemlighållna öfverenskommelsen, må man deröfver ej så särdeles förvånas. Af den på grund af ofta berörda öfverenskommelse, utaf k. styrelsen upprättade Tariff framgår ytterligare det högst egna förhållande att, på samma gång fraktafgifterna äå Köping— Hultbanan äro i stigande allt efter som vägen är längre, och hvilket är förenligt med riktiga grunder vid fraktsatsers bestämmande — så har den k. styrelsen funnit skäl att följa alldeles motsatta grunter, så att t. ex. frakten från Köping till Göteborg å jern är 3 öre pr centner mindre än från Frövi till Göteborg; från Köping till Göteborg å trävaror är 12 öre 10 kubikfot mindre än från Frövi till Göteorg, och från Göteborg till Köping för stenkol 2 öre pr centner mindre än från Göteborg till Frövi. Hvad blir nu den gifna följden af detta k. styrelsens, minst sagdt, besynnerliga förfarmgssätt? Naturligtvis att de orter, som gränsa intill Köfine Holbanan och hvilka, som vi alla veta, afva stor rikedom på jermprodukter, i stället för att sända dessa produkter till Stockholms våg, sända dem till Göteborg och att såluuda det handelsområde, som allt hitintills betraktats såsom ett af hufvudstadens förnämsta, går för Stockholm förloradt och i stället öfvergår till Göteborg; och detta ej blott med afseende å export af nämnda produkter utan jemväl med afseende å dessa orters förseende med deras behof af köpmannavaror af alla slag; ty det är ja klart att der, hvarest man försäljer sina produkter och der man alitså äfven får lyfta ein betalning, der köper man ock helst hvad man behöfver, såvida ej prisskilnaden är alltför stor, i hvilket afsecnde vi likväl kunna vara fullt förvissade att Gö teborgs köpmän ingenting törsumma, för att såväl från denna som från andra afsättningsorter uttränga hufvudetadens, För att viss att hvad jag anfört icke är blott supposition utan allaredan är ett faktum, får jag exempelvis nämna, att under de senaste åren har tillverkningen vid Ferna bruk af både jernoch skogsprodukterfskickats på jernväg tll Göteborg, oaktadt — märk det väl M, H. — att. Stockholm, under samma tid, erbjudit 5,6 mil kortare jernväg och sjötransport från Köping. På grund af hvad jag nu haft äran meddela och då det är af stor vigt, såväl för det allmänna som för hufvudstaden särskildt, att icke räitstidriga grunder följas vid trafik-taxors bestämmande för statens jernvägar, samt att rättelse i de uppgifna missförhållandena, så fort som möj ig må kunna: ske, tar jag mig friheten före JES Att hrr stadsfullmäktige behagade besluta: till sättandet af en komitå, bestående af 3:ne medlemmar af Stockholms börs, som erhålla uppdrag att, efter inhemtande af fullständiga upplysningar i ämnet, så fort ske kan, till beredningsutskottet afgifra utlåtande med förslag will de åtgärder som, för ändamålets vinnande, kunna anses tjenliga och lämpliga. RESO STIPE KEEL