båtskommunikation mellan Hull och Petersburg via Göta Kanal, förde L. en af Transit-ångbåtarne, som sedan, då denna kommunikationslinie ej motsvarade ändamålet, försåldes och tilldelades andra turer inom Sverge. Sedan ångfartyget Erik Wäderhatt blifvit försäldt till ett bolag i Uleåborg, öfvertog L. befälet å detta fartyg, som omdöptes till Oulu, med hvilket han under en följd af år, alternerande med ett par andra finska ångfartyg, besörjt den långa och besvärliga kustfarten längs hela finska kusten från Uleåborg till Petersburg, en kustfart, som är underkastad betydligare risk än på vår kuststräcka, emedan finska kusterna ej äro så noggrannt undersökta och kartlagda som våra. Väl känd och aktad inom sitt fädernesland, vann han snart äfven inom Finland stort förtroende och tillit genom sin redbarhet och skulle nu vid öppet vatten anträda sin resa härifrån till de finska orterna, då en blott 3 dagars sjukdom bortryckte honom i hans fulla verksamhet. Med anledning af dödsfallet hade de i vår hamn liggande ångfartyg i tisdags sina flaggor hissade på half stång. (NS. D. A.)