Article Image
tLiRT FU. edan. nu, sedan jernvägsstationen på Söder blifvit för trafik ÖR och än mer, i den mån jernvägen blir färdig längre sträckor från Stockolm, är trafiken på Södermalmstorg, dit 5 å 6 ator leda, högst betydlig både af åkande och otgängare, isynnerhet kort före eller efter det bantåg afgår eller anländer, helst all trafik från Norrmalm och Staden till och från jernvägsstationen samt Södermalm i öfrigt icke har någon annan väg än öfver Södermalmstorg. Get nom borttagande af stadens nya hus derstädes, men med bibehållande 7 af. den åt Klotgränden yvettande källarvåningen, som jemte grunden tillhör f. d. bryggareembetet och icke sträcker sig högre än sjelfya torget, skulle detta sednare kunna icke. så litet utvidgas till nytta för trafiken och vinna i prydlighet och utseende. Hela den härigenom uppkommande förlust för staden, utan att någon enskild behöfde ersättas, skulle inskränkas till de hyresmedel af omkring 3000 rår rmt årligen, som staden nu uppbär af butikerna i byggnaden, som emellertid måste åtminstone till det yttre af staden underhållas. Denna uppoffring står visserligen icke i oskäligt förhållande till. ändamålet; och önskligt vore att vederbörande ville i tid öfverväga saken, innan trafiken öfver Södermalmstorg vuxit till en äfventyrlig trängsel, hvilken säkerligen uppkommer då Jern: vägen Stockholm—Göteborg blir färdig, om icke längt derförinnan. Den föreslagna åtgärden står också i full öfverensstämmelse med den redan anordnade utvidgningen af den från Södermalmstorg till Staden ledande fn utom det att nåot afseende bör fästas å den stora vanprydlig: et, som vidlåder den omordade byggnaden Oc skulle med densamma försvinna. Södermalinsbör.

6 april 1861, sida 4

Thumbnail