en jernvägsanläggning mellan Upsala och Stockholm öster om Sigtunafj rden begär antingen. ett avslag af I million rår, rmt samt 2,200,000 rdr rut som lån root 2. proc. ränta och 1-proc. amorteriag. eller också endast ett lån af 3,2 0.000, utgörande två tredjedela af anlöggningssummean, som blifvit beräkuad till 4,800,000. rår. Under loppet af diskussionen öfver denna punkt upplästes äfven det förut omnämda brefvet från grosshandlaren Schwan, deri han, i afseende på den föreslagna banans rentabilite:, förklarat det vara sin öfvertygelse, att aktierna i densamma skola få ett Värde, gom man nu ej kan ana, och att dess framtid låge i förbindelsen öfver Sala med Falu-Geflebanan. Med ledning af d: resultater, som Malmö-Lundbanan givit, sökte äfven boktryckaren Sundvallsson i en jemföförande kalkyl visa, att en jernväg mellan Stockholm och Upsala i den nu föreslagn: riktningen skulle komma att afkasta 12 til! 15 procent. Det belopp, hvarå hvarje aktie skulle lyda, bestämdes derefter till 100 rdr rmt. Mötet uppdrog sluiligen åt den redan utsedda komitån att ombesörja aktieteckning på de af mötet godkänd. grunderna samt til! K. M. inlemna den beslutade petionen om statsunderstöd, äfvensom åt dem öfverlemnades att med sig förena en afdelning i Stockholm för aktieteckningens befordrande derstädes. Teckningslistor voro äfven vid sammankomsten framlagda.