Article Image
Att besök på linleskeppet Stookholmv. Vän af sjömanslifvet, fastan icke sjöman, intresseade det mig att besöka den nu i Stockholms hamn iggande krigsångaren Stockholm, hvilken genom ;n kostnad är ett så storartadt nationalarbete, att len onekligen förtjenar mycken uppmärksamhet. Nyhetsbegäfet var så mycket förlåtligare för den, om både i Frankrike och England baft tillfälle göra :kartade besök, då jemförc!sen alltid blir en ytterliåre anledning till intresse. Ett krigsfartyg här på strömmen kan ej vara arr at än en vacker ahblick; hvilket äfven af hvar och n måste erfaras vid åsyten åf det nu till beskådsing paraderande stora fartyget, hvars väldiga timaerresningar och solida arbete framkalla vår beunran, ehuru fartygets stora höjd i jemförelse med änogden syntes 0ås vatå eh störande missproportion, ielt olika med de franska ångskeppens längre utsträckning. När vi uppkommit på däcket, var den första känlan angenäm genom det förbjnodliga sätt, hvarmed i blefvo emotiagoa af den för oss helt .ch hållet bekante vaktofficeren, hvilken sjelfvilligt förskaffade ss tvsnne eciceroner att föra oss omkring i den vidsträckta bygfiäden: Ifrån det minsta till det största buro alla särskilta delar prägeln af en fullsndad arbetsskicklighet. Timmermansoch snickeriurbetena såvål söth alla metalloch jernpjeser vörö f utmärkt :tillverkning oth särdeles hedrande för Karlskrona varfsarbetare. Kostnadei lör också varit ospård, uppgående, enligt hvad som ungefärligen kup: te beräknas, till nära en million rår bko, uti njbygnad, utrustniog och allt. Icke desto mindre är fastyget ässu icke komplett till sina inventarier; bland annat visade man oss, att så väsentliga sak.r om ankaren vöro lånade från annat fartyg. Detta ånsystem ogillades, och man påstod med rätta, att onan något krigsfartyg anmäldes såsom färdigt till jenst, borde det till alla delar vara komplett färdigt, och ej det ena fartyget behöfva låna ifrån det andra. Oförbehållsamt klagades äfven öfver olämpliglieten att i gamla oförändrade fartyg insätta ångmaskin. Detta Stockholm kallas visserligen nytt, men är let icke; ty redan för 25 år sedan var dess ritning uppgjord och bygnaden påbörjad, hvarefter det med långsamma steg oförändradt gått sin fulländning till nötes, intills det i fjol erhöll ångmaskinen med alla less tillbehör. I England och Frankrike förlängas ilia fartyg, innan ångkraften tillämpss, hvilket är vödvändigt för att undvika de mångfaldiga olägeneter, som uppkomma uti det i motsatt fall mycket r korta fartyget. Ångaren sStockholm lider också i fullt mått af dessa olägenheter, hvaribland att åt ingpannorna ej kunde gifvas tillräckligt utrytiime på längden, hvarföre de måste göras så mycket högre och ligga uppe i vattenytan i stället för att långt aed i fartyget vara skyddade för fiendens skott. Äfven rummen för krutförrådet måste af brist p: ät: rymme bysggas på höjden ända upp till vattenytan, och äro sålunda utsatta för glöagade kulor och sprängbomber, särdeles när fartyget ligger något på sidan. ngaren Stockholm är således såsom krigsskepp ett mycket äfventyrligt, att ej säga otjenligt fartyg. Det lilla utrymmet har likaså förhindrat användningen af en större maskinkraft än endast 350 hästsrafter, hvilken icke kan åstadkomma mer än 6 å 7 mils medelfart för .!et enligt g.mla konstruktionsmetoden groft formade fartyget. Ingen ångare bygges dock nu för tiden, som gör mindre än 10 å 12 mils hastighet, hvarföre det är en bedröflig anmärkning, att Sverges nyaste och dyraste krigsångare är dess trögaste och långsammaste. Derigenom att allt maskineriet måsto insättas i den yttersta akterändan af fartyget, bar ock lika mycken tyngd af ballastjern måst för jemnvigtens skull läggas i främsta ändan, hvarigenom fartyget är nedtryckt af obehöfliga tyngder. Detta lär vara olagligt både för skjutningen och seglingen. Anordningarne för öfrigt påstodos dock vara så ändamålsenliga som utrymmet kunde medgifva, och allt syntes äfven smakfullt och putsadt utan hvarken präl eller ötverdrifter. De särskilta inredningarne för prins Oscar och hans gemål äro utan lyx, och helt säkert så litet kostsamma som möjligt, men också utan anspråk på elegans. En särdeles vacker och sinnrik uppfinning är deremot kap.en Sasses vattendestilleringsapparat, hvarmed sjövatten göres drickbart, ända till 100 kannot i timman. Hela denna apparat upptager endast några tum i den vanliga kokkabyssen, hvarest dagligen eldas för matkokningen, och följaktligen vattendestilleringen icke kräfver någon särskilt vedåtgång. Hvarken fransmän eller engelsmän hafva någon likartad, för ringa kostnad och enkelhet så utmärkt vattendestilleringsapparat. Icke mindre intressanta inrättningar, lika hedrande för deras uppfionnare, äro vindspelet, hvarmed ankaret uppvindas, samt styrinrättningen. Detta är i korthet de blandade känslor, hvarmed man besöker denna kostbara krigsångare, inom hvilken mycket finnes, som hedrar v rt land, men hvaraf totalintrycket, om dess värde endast mätes efter dess krigstjenstbarhet, knappast kan anses tillfredsställande.

26 juni 1857, sida 2

Thumbnail