2 ARR a rt a AA a AL EA TA AG vapendragare åt systemet och åt Södermanlandsintresset, i hopp att derigenom få anslag till en Upsalabana, dragen på det sätt som de önska densamma, ha sålunda fått sig en fören allvarsam-lexa, lemnade i sticket af lettå samma parti, som de så nitiskt bistått och för hvilket ordet Katrineholm är en lösen och trollformel för allt görande och låtande i hela denna stora fråga. Likaledes har det jemmerligt kälkborgerliga och ultraegoistiska Upsalaintresse, som dikterat det bekanta beslutet vid ett offentligt möte: hellre ingen jernvög alls norr om Mälaren än en sådan som berör Örsundsbro I — ett yttrande af allmän anda; som red förtrytelse blifvit förnummet öfver hela landet, och som snart sagdt utgör det oförsyntate och mest ofosterländska som trädt i dagen under hela jernvägsagitationen — äfven blifvit på samma gång af den hämnande Nemesis på lämpligt sätt bestraffadt gexom att tagas på orden. För vår del anse vi icke denna utgång i sig sjelf såsom: någonting glädjande, vi beklaga den fast nera; men vi kunna icke förbige, att Upsalaboerne eller deras målsmän, likasom äfven Geflerepresentanterna, i denna sak hafva sig sjelfva att skylla. Samma utgång kan äfven vara lärorik nog för vissa af hufvudstadens representanter, hvilkas röster lära hufvudsakligen afgjort utgången vid . behandlingen i borgareståndet af vestra stambanan, och hvilka nu äfven, likt utkfamade svampar, funno sig kastade å sido HN dem, hvilka de förut visat sin tjenstvilliget. Då adeln och presteståndet redan i går förkastade Upsalabanhan, har frågan om deana bana: såsom statsbana. vid denna riksdag sålunda objelpligen fallit, Hvilket dock icke bör hindra ett, enskilt bolag att bilda sig för en sådan: banas utförande och att dertill möjligen äfven kunna erhålla något understöd af staten. 4 OM a a Br RA fe JR RV a IR Fin I i RA rt a ant dne Sn lll JV bn Jr i fe rr NLA Ert! FI OA or ÄN Ridderskapet och adeln afslog i går afton, med 90 röster mot 70, den 8:de punkten i utskottets förslag, om beviljandet af 1 million rdr för pibörjande af en bana från Arvika till norska gränsen. För fortsättning af södra stambanan från Lund till Finjasjön beviljades deremot den af K. M:t i dess proposition för detta ändsmål äskade summa af 4,365 000 rdr. Detta beslöåt fattades med 80 röster mot 76, hvilka senare voro för utskottets förslag, om en.summa af 6 815,000 rår för banans utsträckning ända till Lagaå-dalen. Derjemte bifölls, msd 65 röster mot 40; ett af lands: höfdingen S. G. v. Troil framstäldt förslag om beviljande af en summa af 1.300,000 rår för påbörjande af svårare arbeten å linies Falköpiog-Jönköping; hvarjemte utan votering biföllos de af utskottet tillstrykta 260,000 rdr till bangårdar i Malmö och Lund. I dag har adeln icke haft mågot plenum. Presteståndet afslog i går afton anslagen så väl till den af utskottet förordade banan till Upsala öster om Sigtunafjärden, som dess fortsättning vesterut öfver Sala, det förra efter votering med 35 röster emot 11, det senare utan att ens votering begärdes. Vid. plenum i dag har ståndet ytterliare, i likhet med adeln i går afton, afslagit för den nordvestra banan emellan Arvika och norska gränsen begärda anslaget, men deremot bifallit anslag till södra banans fortsättande från Lund till Finjasjön med 4,365.000, äfvensom de begärda anslagen till bangårdar och verkstäder i Malmö och Lund. Sedan borgareståndet i går, såsom vi redan här ofvan nämt, vägrat alla anslag till Upsalabanan, hvilket skedde genom tvenne voteringar . och med en -pluralitet vid den ena afslcoch vid den andra af 2 röster, har sammac stånd i dag, i likhet med adeln och presteståndet, afslagit Arvikabanan (med blott 1 rösts pluralitet), men bifallit anslagen till banan från Lund till Finjasjön, jemte bangårdarne m. m; i Malmö och Lund, äfvensom i likhet med adeln 1,300,000 till sammanbindningsbanan Jönköping-Falköping. Såsom tillägg, till hvad vi förut i vår öfversigt meddelat om utgången i de särskilta ståndenosaf frågan om: den vestra stambanan, törskanske. uttryckligen -erinras, att det tillstyrkta anslaget af 465,000 rdr till fullbordande-af .bangården och verkstäderna i Göteborg: blifvit bifallet så väl af adeln som af preste-. och borgarestånden. Bondeståndet :har både i går afton och i dag på förmiddagen sysselsatt sig uteslutande med. tredja punkten och dervid bifallit utskottets förslag, :att-såzom statsbaner godkänna vestra stambanan söder om Mälaren, den norra till Upsala och Sala eller trakten deromkring, samt vidare till lämplig. puvkt å Gefle-Dalavägen, samt den södra från Faälöping öfver Ljungby genom Småland och Skänetill. Malmö, med utgreningsbana. till Jönköping. Deremot har nämde stånd afslagit nordvestra, östra och sammanbindningsbanorras fastställande, samt icke ännu beviljat;nåsra anslag ens till de godkända sträckningarne, De, som hade tillfälle att öfvervara bondeståndets. förhandlingar i går afton, kunde icke annat.ön fästa uppmärksamhet vid en mot debattens sut förefallande episod, som bar vittne om Ola Månssons oförtrutenhetatt för den sak, han åtagit sig att såsom handtlangare bedrifva, begagna alla möjliga knep och konstgrepp. Så sökte han förlöjliga en af siva motständare derföre att denne i sitt föredrag skulle ha begagnat utländska ord, under det han sjelf ofte använder främmande uttryck, om ock icke alltid så riktigt; och när det syntes som diskussionen skulle bli utagerad, hittade han på att uppläsa några stycken ur Sablströms, Östmans Nils Larssons, Ömans och Mengels yttranden vid remissen af den kongl. propositionen, för att derigenom söka ådagalägga, att de. sedar dess föllkomligt skiftat öfvertygelse och at deras. åsigter sålunda icke vore mycket at bygga uppå. De sålunda angripne dels gendrefvo med skärpa dessa insinuationer, såsom Py ON SIENE SE Med rv SN SE TJ ERE fö SOSISOEEETT VESEE FORN