strackningen ar Norpergs Jernvag tuyl Avesta hör äfven till de många önskningsimwål man eger i fråga .om jernvägsförbindelser i vårt land. Man bör tll följd häraf lätt inse, at: den skildring, författaren gifvit af här ifrå gavarande banas gagn för jernhandteringe: genom lättade transportutvägar för bruken i sydöstra Dalarne och Gestrikland, tål en gan ska betydlig afprutning. Afsiånden :emella: Norberg och Avesta å ena sidan samt Gefl å den andra äro ej heller fullkomligen rik tigt uppgifna, enär från grufvorna till Avest: är 15, mil och derifrån till närheten af By kyrka, hvarest vägen från Avesta först ka träffa jernbanan, omkring 3 mil, men frå denna punkt till Gefle 8 mil. Rättar ma beräkningarne . efter. dessa förhållanden, visa de följande resultat: Frakt och omkostnader för 1 sk från Smedjebacken till. Engelsberg . . — 8-— Å Norbergs jernväg efter hela dess längd till: grufvorna, enligt gällande taxa . — 15. 9 Från grutvorna förbi Avesta till By 47, mil å 16 sk., som här utgör lägsta forJönen-.fesr kan digt föll tes 0 1: 280. Från By till Gefle-Dala jernväg 4 mil 21: 4. -— S:ma bko rår 2: 25. 1. Läggas nu härtill fråkt å Gefle-Dalavägen från Storvik till; Gefle 4 mil a 5sk. 4 rd rn ra ke HH Samt frakt från Gefle sjöledes till Wei sternörrland, i likhet med hvad förfäti fattaren antagit 5. Nader slkgqad. ij. f3u—16. — Så finner man sammanlagda) kostnaden på denna väg blifva . . Bkolrdr 3: 14. 5 eller 46 skobko mera än demiiuvarande frakt: kostnaden sjöledes öfver Strömsholm. Vord det än jernväg mellan Norberg och Aveste samt deriffån till: By, blefvedet i alla fall ingen uträkning: att taga tackjern från Smedjebacken ock Norberg till Westernortrland denne väg, ty med beräkning af sanima taxa å jerp; vägen, ända. från: Engelsberg till By. uppginge sammanlagda trånsportkostnaden från Smedjebacken, med omlastningar, minst till 2 rår 32 sk. bko, och från Norberg till2 1dr 8 sk., ubger det frakten sjövägen, sedan kanalen blifvit färdig och omlastning erfordras hvar, ken vid Strömsholm eller i Stockholm, knapt bör öfverstiga 1: 8 å I rår 16 sk.:. Den enda jernhandtering följaktligen; som af banar i. nordlig riktning från Såla skulle hafva någon egenilig nytta, är den, som bedrifves al bruken i sydöstra Dalarne och Gestrikland; hvilka genom densånma: skulle få köpa malm och täckjern äfvensom spanmål från nedte landet till billigare pris, än om denna bana icke funnes. Anmärkas må äfven, att på de första 3 milen norr om Sala banan genomgår en särdeles obebödd trakt, der hvarken af bergsbruk eller jernbruk. någon trafik är att hämta. j Jernvägskomitens föreslagna: linie mellan Wendle och Kåttinehölm, å andra: sidan, iöper. visbörligen iekebgenom hågot betydligare bergverksdistrikt, .men leder; dock till den trakt! i Södermanland, der jernbandterigen egentligen iom denna -prövins fästat sig, och då ännu sparade betydliga skogstillgånzar I medgifva .bandtetiögens; anbenliga utvidgande derstädeg, torde det icke kunna förnekas, att en bana, som öppnar en -lätt åtkomst af de norra bergblagernas tackjern, på samma gång den lättar äfsättningen dit af provinsens spanmålstillgängar, bereder åt jernhandI teringen i dubbelt hänseende en fördel, som 4 är jemiörlig med, om icke öfverträffar. den, hvilke tillskyndas samma handtering genom banan från Sala till ;Sefle-Dalavägen. 1 Södermanlandsbruken kunna, såsom redan visats, förse sig med tackjern från. Nora förmedelst jeraväg från Örebro; men då frakten sjöledes från Norberg till Qvicksund med inbegrepp af kanalumgälderna icke bör kömma att blifva högre än 20 sk. bko pröskt, sam: följaktligen, med tillägg: af:5 mils jernvägsfrakt, Norbergsjerniet står 2073 287 sk. bko billigare i pris än Norajernet,; torde man kunna antaga, att dessa bruk företrädesvis begagna det förra, så vidt egna gräfvor icke kunna fylla deras behof. För närvarande är visserligen stång: jernstillverkningen i Södermanland endast omkring 12,000 sk, och-gjutgodstillverkningen I uppgick 1855 till något öfver 145000 skt, hvartill likväl endest 3000 sk..köpetackjern användes ;: men omyskogstillgången medgifver I: fördubblandet eller:iredubblandet af iennatillverkning, får banan meller Katrineholm och Wendle en ganska stor vigt för jernhandteringen; helst genom densamma i förening med sjöleden från Qvicksund den billigaste transportled till Stockholm -beredes-åflertalet zfÅ. Södermanlandsbruken. Jernvägskomitens förslag till: norra stambanans riktning från Upssla till Gefle klan: : dras äf författaren, söm. derom . yttrar, att denna bana synes vara föreslagen I utan beräkning. af något inflytafide på riketsj bergverksnäring. : Ett sådant; förhållande, om det ock vore grundadt, innebär likväl icke någon giltig anledning till utdömande af denna I riktning, så framt andra skäl tala tillräckligt för densamma, Jernhandteringen är icke vårt låda förnämsta näring och. har således ingen rättighet att fordra; det jernvägarnes riktning skall bestärsmas; iteslutande eller. hufvudsakj: ligast medsafse.nde å densamma. En jernväg,p som lättar tillförsels till bergslagsoch bruksdistristerna af spannmål ooh andra för befolk-I ningen nödiga. varor, genom, hvilka jernhandteringen i sjelfva verket möjliggöres, måste emellertid, såsom Yec. förut anmärkt, anses göra denna handtering ganska stor nytta; och erkännas måste, attiden i verkligheten tillskyndar handteringen vida större gågn än en jernväg, som. endast lättar forslingen af bergverksalstren sj lfva, men i sådana riktningar,! hvilka hvarken leda till närmaste hamn eller I! föra till de. orter, hvarifrån. spanmålen och öfrige förnödenheter hämtas, såsom förhållandet är med banriktningarne i öfverste Ericsons system. I följd häraf, om än banan mellan Upsala och Gefle,. såsom den af jernvägskomiten föreslagits, icke berörer någon större bruksort, är den likväl icke utan sin ganska. väsentliga nytta för jernhandteringen; i det att denna bana sätter Uplands och särskilt: Tierps .;sädesrika slättbygd i lätt förbindelse : med Gefle och derisvenom med Gestriklands :!