Article Image
Re EST a VS ad neger RE ME enl tt ba Götebotg . TP I Lo R 2 24h 2: 320 EäDetta skulle vara den Eriesonska linien verkan tll jershandteringena nytta på aflägs nare hill; men dessa uppgifter tåla ett och annat beriktigarnde, hvarigenom förhållande kanske framträder i en annan dager. Förs och främst få icke de zuvarande kostnadern: för sjötransporten löggas till grund för jem förelsen; ty det är klart, att; då ombygnade af. Strömsholms kanal blifvit fullbordad, hvil ket snart är att motse, och kanalen kan be gagnas af tillräckligt stora fartyg för att gör omlastning obeböflig, blifva både slussnings och fraktkostnadeina högst väsentligen ned satte för sjövägen. Sålunda bör från Smedje backen till Strömsholm icke rimligen kostneden uppgå till mera än 20 sk. bko, i ställe: för af förf. beräknade 1 rdr 8 sk. å 1: 16 3. m. Vidare, om den här förut antagnr texen af Sek. 4 ret. pr mil för jernvägstransport tillämpas, samt de rätta afstånder iakttagas, :slår gig jemföre:sen ut på följande sätt, med minskningaf allenast 24 sk. bko i kosinaden för sjötransporten: Från Smedjebacken eller Norbery till Wetterns hamnar . . Bko rdr 1: 32 å 1: 40 Wenerns. d:0 0.7 o2: DS E2:112. Göteborg . . E 2: 16 32: 21. Ifrån Smetdjeöacken till Wirsbo åter kan frakten icke gerna tass högre än . 8 sk. och från Wirsbo till Askersund 13 mila 5!, 1:21.4. Kristinehamn 18. .2k—— LEE West,öta kanal 18!, . 2::1.4. hvaraf man finner, att I s. tackjern elle malm från Smedjebacken öller Norberg kostar i frakt med begagna.de af jernväger (Ericsons linie): till Motala : —. sorten 0; 10. Bko får 1:;37. 3. sJönköping . sc. so. ,-. 1: 46.4. Weperns vestra hamnar, öfver ristinehamn 3 2 2:20.— Göteborg . . . Po 2 2:33. — eller att transporten å jernväg i förening med sjöled till-dessa platser blir dyrare än sjövä.genlända igenom, hvadan det torde medtäm: dig visshet kunnaentsgas, att någon försändning ditvafjern eller malm från Smedjebacken eller Norberg i allmärhetVicke tommer att ega rum, med begagnande af jernbana -från Wirebo, vare sig till Askersund elle; Kristineharhn. Samme förhållande måste äfven förutsättas: i fråga om forsling af bergsbruksalstren åt öster eller till Stockholm, alldenstund jernvägstransport från Wirsbo till Upsala — närmaste Mäiarehamn, som sf jernvägen beröres.— kostar 42-sk. 8 rat. bko; och från Sala till Upsala 29 sk. 4 rst. s. m., då frakten å Strömsholms kanal ned till Mä: laren icke kan-komma satt stå: till mera än 16 högst 20 sk. bko samt forslande å axel från Sala tillWesterås kostar 24 sk., men frakten för sjötransporten: till Stockholm från Strömsnolm, Westerås och Upsala kan antagas lika. Nyttan för jernhandteringen af Eriesonska linien inskränker sig således till forslandet inom bergslagen sjelf af kol, malm och tackjern; hvilket vid närmare undersökning äfven befinnes blifva af tämmeligen ringa betydenhet, då deflesta bruken i denna trakt taga sitt tackjern från Grangärde, Norroch Söderberke; der de betydligare verken hafva egna grufvor och byttor, samt de hvilka smida af Norbergs tackjern antihgen, såsom Ferna verken, hafva egen hytta, till hvilken jernvägen kan begagnas hvarken från grufvorna eller bruken, eller ock få sitt tackjernsbehof till sig å Strömsholms kanal, på hvilken de äfven med minsta kostnad nedsända sitt stångjen till Mälaren och vidare : till Stockholm. Hedströmsverken, särdeles de nordligaste deribland, göra Härifrån ett undantag; och Karmansbo kan svårligen få sitt tackjera på-bilI ligare väg änpå en jernbana från Wirsbo, hvilken stryker tält förbi biukef, Deremot Bör jernvägskomitens linie kunna vara de bergsbiuksidkande distrikterna till icke så liten pytta genom att lätta forslandet af spanmöl och, saltveror jemte annat köpmansgods till.de. punkter — Westerås, öfvergången af-Strömsholms-kanal i trakten af Kolbäck, samt Köping och Arboga — dit nämde distrikter. nedföra sina tillverkningar, och hvarifrån de:således hafva lätt att iåterfora bemtaga dessa förnödenheter. — Väger man mot hvarandra denna fördel och den nytta Ericsonska linien är istånd att skänka jernhandteringen, torde öfvervigten äfven i detta hänseende stanna-på jernvägskomitens sida. Amnnuåterståratt betrakta tvenne linier, innan ett totalomdöme kan på fulla skäl fällasi fråga omsföreträdet: af det ena eller andra jernvägssystemet, ur synpunkten af jernhandieringens bästa. Dessa linier äro: öfverste Ericsons ifrån Sala rakt i norr till Falu-Geflsvögen och jernvägskomitens :mellan Kambol eller Katrineholm i Södermanland och Wendle å vestra . stambanan, sådan den åf komitena föreslagits, Längden af ifrågavarande: linier är irfdet . närmaste dengamme, nemligen från (Sala till Falu-Geflevägen 7. mil, och från Wendle till Katrinebolm 6; mil. -Om den förra yttrar sig författaren, sid.8, efter att hafvå velst gifva den en böjning åt vester öfver Avesta, genom Garpenberg till Storvik eller-Roberts: holm å Gefle-Dala jernväg, följande: Efter Norbergs. jernvägs fullbordade: utsträckning : till Dalolfven. vid: Avesina blifvers kommunikationen öppnad: från Norbergs bergslag genom sydöstra Dalarnes och Gestriklands bruksdistrikt till hafvet vid Gefle af inalles 11 mils längd. På denna:väg äri; det till och med.möjligt att med fördel transportira effekter från Grangärde; Norr-.och; Söderberke tiil följd af der förut öppaade kommunikationer. Således erbjuder -denna del af morra stambanan:ej allenast åt Gestrikland, utan äfven åt hela den norrländska. kusten ett; medöl att) utvidga sin jörntillverkning derigenom, satt dena öppnar en beqväm, l: förut för de flesta verken ej tillgänglig väg till de rikaste malmoch tackjerosdistrikterna. Den: nuvarande frakten med omkostnader för 1 sk8 täckjern från Smedjebacken eller Norberg till Strömsol är os Öv 0 oo 2 bko rår 1: 8. å 1: 16. samt från Strömsholm t.ex. till Vesternorrland . 2200 40.8 — eller tillsammans bko rår 2:— a:2; 16.1 hvaremot efter jernvägarnes fullbordan frakter och omkostnader för 1 sk från Smedjebacken till Nor-: bergs jernväg vid Eagelsberg samt på-denna väg till) Avesta böra blifva högst . ff. st 32.1 från Avesta till Gefle 10 mil. . .— 40 ål: —I samt från Gefle till Vesternorrland — — —16-1 FEV VISET TT NE tad RE aa

2 juni 1857, sida 2

Thumbnail