Article Image
nader åstadkomma en verklig lättnad för handeln och industrien och ej pålägga dem en ny tryckande börda, måste den vid deras anläggande så förfara, att de, jemte befordrandet af det största möjliga välstånd, lemna dei största möjliga inkomst till betäckande ej blott af ränta å det anlöggningskapital, som det kan blifva af nöden att upplåna, utan äfven af underhållsoch driftkostnadernas Tillämpas nu denna sats på de särskilta föreslagna banorna, skall ingen af våra motståndare kunna neka, att detta reqvisitum minst finnes hosg: de af öfverste Ericson föreslagna banorna genom norra Weetmanland och sydöstra Dalarne, i högre grad visserligen hose den genom Södermanland och södra Nerike, men dock i långt mindre än hos. den af komiten föreslagna genom Uplands och Westmanlands slättbygder. Vi erinra härvid blott om det faktum, att den sistnämda banan inom ett afstånd af 2 mil å ömse sidor om sig bar en folkmängd af öfver 200,000 personer, deraf öfver 25,000 boende istäderha, då den söder om Mälaren dragna banan på samma afstånd endast. har omkring 130,000, hvaribland obetydligt öfver 2000 boende i städerna. Förhållandet i detta afseende med den af öfverste Ericson föreslagna norra banan är ännu ofördelaktigare, i det man här svårligen torde kunna uppskatta folkmängden till högre siffra än omkring 112,000, hvaraf vid pass 12,700 i städerna, allt på 2 mils afstånd från banan. Vi ha härmed ej förnekat behofvetaf äfven en bana söder om Mälaren, utan ha endast uttryckt den åsigt, att en bana norr om Mälaren bör först utföras, i anseende till dess större förmåga att bära sig. Men, har man anmärkt, och härmed komma vi till motsidans hufvudargument,-. öfverste Ericsons förslag till vestra banans sträckning skulle bespara staten kostnaden för anläggningen af minst 6 mil jernväg, i det att. om 67, mil blefve gemensamma för komitns vestra och norra banor, ej mindre än 12, blefve gemensamma för öfverste Ericsons vestra och östra. Detta är en sanning, som ej låter bortresonnera sig och otvifvelaktigt skulle väga starkt i vågskålen för den södra, om man nemligen med sin jemförelse endast hölle sig vid dessa siffror. Men här måste åtskilligt annat tagas med i beräkningen. Först måste man då komma ihåg den mindre inkomst staten måste skörda af er bana, der trafiken först måste till stor del skapas, och som en följd deraf större årliga utgifter för dess drifvande. Vidare den besparing i anläggningskostnader af 1,400,000 rdr; som, oaktadt komitens bana med 37, mil öfverskjuter den Ericsonska, kommer en förra till godo). Ej heller bör det lemnas ur sigte, att komitens norra bana, som 6, mil är gemensam med den vettra, från Upsala fortsättes i en rak linie norr ut till Gefle, och, jemförd i väglängd med den af öfverste Ericson föreslagna öfver Sala till Falu-Geflebanan, ej blott ger full ersättning för de på södra banan inbesparade 6 milen, utan äfven lemnar ett ej så obetydligt öfverskott, då den är ej mindre än 8 mil kortare. Invände mar ej, att denna den norra banans utsträckning öfver Sala till Gefle blifvit i det kungliga förslaget utelemnad. En af våra största städer, som i kommersiel betydenhet redan täflar med hufvudstaden sjelf, kan ej längre lemnas utan hastigare förbindelse med centralo:ten för landets politiska och kommersiella lif. Redan länge har från Gefle en rättvis klågan försports öfver långsamheten i förbindelserna de sex månader af året, då segelfarten är stängd. Affärsrörelsen i Gefle, erinrade vi i en föregående artikel, har redan nu såtilltagit, att fyra till sex under hela seglationstiden i ständig verksamhet: varande större ångbåtar befunnits otillräckliga för transporten af resande och varor till och från hufvudstaden; och denna rörelse kommer, sedan jernbanan till Falun blifvit anlagd, säkerligen att ännu ytterligare högst betydligt tilltaga och påkalla en lättare kommunikation med Stockholm under alla årstider. Då staden Gefle dessutom, i anseende till dess läge i en föga fruktbar trakt, i allmänhet lider brist på behöflig daglig tillförsel af konsumtionsartiklar, skulle en jernbana från det bördiga Upland afhjelpa denna brist, och på densamma ända från Upsalatrakten tillföras: staden större delen af den; spanmål och andra varor, som från dessa trakter kunna. afsättas, Så väl härigenom, som genom. den lifliga trafiken med resande mellan Stockholm, Gefle och de nordliga orterna, skulle å denna bana sannolikt så stor rörelse. uppstå, att inkomsterna kunde fulit betäcka underhållet. Men vestra. banan norr om Mälaren har ännu en utväg att i någon mån ersätta dessa, 6 mil, Det är bekant, att från, Nora bergslag: i norra delen af Örebro län. en särdeles vigtig tackjernstransport går till sydöstra; Wermland. för att fylla de dervarande-jernbrukens behof af denna: artikel. Denna transport måste nu, om vestra stambanan drages söder om Mäla ren, söka sig väg först på Askersundsbanan i sydlig. riktning till Halsberg, derifrån på vestra stambanan i vestlig riktning till Porla. och slutligen på nordvestra stambanan i nära nordlig riktning till Svartå, i stället för att efter komitens förslag gå rakt på denna punkt, hvarigenom en genväg af 1 å 1, mil beredes. Kommer härtill, att icke blott bergslagerna och Örebro stad få ökade transportkostnader i nä): Härmed ha vi äfven besvarat den tillvitelse Göteborgs Handelstidning görförsvararne af komitåns. förslag, att de skulle vilja pålögga staten ökade millioner utgifter, som blifva en följd af denpästörre väglängd,. Som läsaren ser drabba dessa ökatfö millioner i detta fall väl öfverste E:s, men icke komitens förslag.

7 mars 1857, sida 2

Thumbnail