Article Image
varet, uttaladt med en rädd ifver, men med len första barndomens afbrutna läspning, ty å bland idioterna kunna tala tydligt när de örst komma till anstalten. Stor är Eddies riumf, om svaret råkar att vara riktigt. Utom ärarinnans loford stråla hela klassens anigten af deltagande fröjd, ty hos dessa halflanade naturer visar sig ett blindt oiuskränkt örtroende och en frånvaro af all afund, för vilken vi, bildade och förståndiga menviskor, iro främmande. Ailt under studierna föresommande göres så enkelt som möjligt. När namnet på ett föremål skall stafvas, utvisas föremålet, på det de må förstå sambandet emellan ordet och saken. En mängd af taflor, kartor, glober och modeller illustrera geografiska och historiska lektionerna. Med ett ord, ingen möda spares för att stärka de två jörmögenheter som hos idioter äro isynsynnerhet svaga — koncentrationsoch upp fattningsförmågan. Låtom oss nu inträda i det sista rummet. En tioårig gosse är der sysselsatt att på en svart trätafla kopiera en konturteckning med utmärkt noggrannhet. En annan skall derpi skrifva sitt namn, och ert med om ni ber honom derom. En tredje håller på med ett långt divisionstal. Här är en fjortonårig flic ka, som ej kan uttala det enklaste ord utar att anstränga sig vida mer än vi skulle behöfva för att ropa tvärs öfver gatan; likväl skall hon söga er de särskilda ländernas nam som ni utpekar dem på kartan, beskrifva deras invånare, produkter och fysiska förhållanden. Der är en gosse, som jemte sin egenskap af idiot ansetts för döfstum alltifrån sina spädaste år och nhitkommit från en asyl för döfstumma; likväl har han på mindre är ire är lärt sig engelska grammatikens elementer. Och här är ännu en liten kamrat med en lam arm, som kan sätta sig ned och lösa en algebraisk formel bättre än de flesta gos sar som cga alla sina förmögenheter i behåll. När en idiot kan lära grammatik och matematik, är det klart att han ej längre ä idiot. Han kan förknippa en serie af tankar. kan reflektera, och Plato och Newton använde intet annat medel för att hinna de högsta filosofiska sanningar. Det synes wnderligt, och likväl förefalle det er som om dessa mera försigkomna eleve: hade en mera säker och stadig blick än de som ni först sågo. Men så är det. Som de utbyta en blott djurisk natur mot en mensklig, förlora de småningom dessa beständige glädjeytiringar 2om äro så karakteristiska för dioten. Det härrör ej deraf att de gjor intellektuella framsteg på kroppens bekost nad, ty de äro lika friska och rödblommiga som förut. Det härrörer ej heller deraf, at derag utveckling, på samma gång den öppna! dem en källa till varaktig och djup lycka, gjort dem allvarsamma. Utan det härrör deraf, att en vis försyn till en del ersätter de stac karg olycklige förlusten af allting annat genom de angenäma, lustiga bilder som upptags deras fan asi och dansa i ouppbörlig följd framför deras förvirrade hjernor. På samma gång deras intellektuella uppfostran fortgår, försummas naturligtvis ej heller danandet af deras sedlighetskänsla. Moraliska skyldigheter inplantas hos dem vid hvarjc steg, jemte sådana religiösa sannirgar som kunna göras fattliga för dem. s Kroppsöfningar utgöra ej den minst vigtiga delen af skolan. Från att vara hjelplösa, nästen djuriska i sitt beteende, lära de att stå sitta, : Ja sina händer, mata sir sjelfva. taga vård om sina personer och kläder sam! att skicka sig som andra förnuftiga varelser. än öfning, i hvilken gossarne finna ett synnerligt nöje, är den militäriska exercisen. Om sommeren arbeta de i trädgården o. s. v. Vid måltidstimmarne inträda de stilla och ordentligt i matsalen och uppsöka hvar och en sin bestämda plats. Om ni betraktar dem der de sitta i rad i sina nätta dräpter, ren: ansigten och slätkammade hår, tåligt väntande tills de bjudas af rätterna på bordet framför dem, skall ni knappast tro att de tillhöra den vilda, svårhandterliga klass af varelser som vanligtvis inbegripes under namnet idioter. Att disciplinen är fast och sträng ser man af dess verkningar och den blinda lydnad sor egnas lärarne. Att den likväl utmärkes af faderlig ömhet och mildhet kan ej betvidas, när man ser med hvilken ifver de efterkomma sina lärares önskningar, med hvilken tillfredsställelse de mottaga deras loford, huru de vända sig till dem vid hvarje svårighet eller fruktan och hvilken kärleksfull aktning de visa hvar och en af dem. En aflärarinnorna sade oss att hon fann dem lättare att leda än andra barn af deras ålder. Visst är att få skolföreståndare kunna inträda i läsrum en så säkra på ett glädtigt och kärleksfullt mottagande som det, hvilket helsar dr Wilbur vid hans inträdande. Ej blott staten utan hela verlden står i stor tacksamhetsskuld till hoaom för hans lyckliga bemödanden, hvari vi se ett medel att till full mensklighet upplyfta mången liten varelse, som hitills varit lemnad i andligt mörker och kroppsligt elände LANDSORTS-NYHETER. Sundsvall den 13 Juni. I går afgick från stapeln vid härvarande skeppsvarf ett utmärkt vackert kopparfast klipperskepp, som erhöll namnet Thor och mäter 250 läster. Detta fartvg är det största,

19 juni 1855, sida 8

Thumbnail