Article Image
danska och no;sska skolor och omvändt. Författaren uppsäller följande grundsatser: a) det hörer mesd till bildning för svenskar att förstå dans .a (el!er norska), för norrmän och danskar act förstå svenska; 0) de skola icke tala eller skrifva sp åket, men förstå det; inbörde.s bruka de hvar sitt modersmål; c) i alla skolor der man lärer fremmande lefvande soråk bör i en af de högre klasserna läsas gömsesidigt) danska eller svenska; d) denna läs. ing bör helst sättas i förbindelse med modersmålet. 5) Om Pisputereövelser ved Universitetet,, af samma författare, som härutinnan föresiår åtski-liga reformer, hvilka afse att göra disputationsakterna från tomma och pedantiska formaliteter till verkliga öfningari det mundtl:ga föredraget. 6) Det theologiske Studium ved Kjöbenhavns univereitet, af A. Ingerslev; en uppgift på fordringarne för den teologiska embetsexamen i Danmark, hvaraf man kan se huru långt prestbildningen i detta lard står öfver den hos oss. 7) Bidrag til den danske Studesterforenings Historie, ett rätt iatressant och underhållande föredrag, hållet i studentföreningen af stud. V. Rod: . Derefter följa några korta anmälanden af nyutkomna arbeten, hvaribland en något utförligare af F. Hammerich öfver Paludan Mällers historiska arbete Grevens Feide. Slutligen finner man några Akademiske Meddelelser,: om examina, förändringar i de akademiska graderna, föreläsningarne samt prisfrågorna vid Köpenhamns universitet och några underrättelser om Studentföreningen.

7 december 1854, sida 3

Thumbnail