Rosskilder-jornbanan till Kersör. De föreslagna och ;ktrojerade jernbanorna genom Jutland, samt mellan Köpenhamn och Helsingör, hafva deremot ringa utsigt ill att ens blifva päbörjade. Årsrapport från svenska och norskn konsuln i S:t Ybes. Från Sverge anlände under det nu tilländagångna Aret 3 svenska fartyg, medförande 148 tolfter plan kor, 16 tunnor tjära, 11 spiror och 8 tolfter spakämnen, och 46 ankommo i barlast. Deremot afgingo till Sverge 43 fartyg med 13,087 moy salt och några mindre betydliga artiklar. Norska fartygen, som i antal uppgingo till 162, exporterade härifrån 51,645 moy salt. Afsättningen af trävaror var under äret särdeles fördelaktig, emedan priserna beständigt hällit sig för 3-tums 14 fots plankor från 9000 till 12,009 rs pr tolft med stor efterfrågan, som ännu fortfar. Tjära gåldes å 6000 rs pr tunna. Saltpriset som under året hade gått ned från 850—900 till-750 rs, stegrades ånyo under loppet af November till 1200 rs pr moy vid långsidan af fartyget, hvarvid det troligen torde komma att bihehälla sig. Oaktadt skeppningen varit betydlig under de sednare månaderna af äret, uppskattas ändå härvarande saltförräder till 80 a 100,000 moy(4 å 500,000 sv. tunnor) hvilket efter all förmodan torde vara mer än tillräckligt för exportens obehindrade gång tills ny skörd inträffar. Förlidet års vinskörd misslyckades helt och hållet, och priset har stigit mer än 20 proc. Oljeskörden slog äfven felt, hvarföre olivoljan uppgått till ett aldeles oerhördt pris, ch betalas för närvarande med 2500 rs pr alqueira. Men denna prisstegring har äfven sin grund uti en betydliga skeppningen till England, hvarifrån nan sedermera var nödsakad att-hit införskrifva samma vara. Spanmålsskörden var i allmänhet god, och har deraf flera laster härifrån afgätt till Lissabon för att der afskeppas till Epgland,